Morten Helveg Petersen, medlem af Europa-Parlamentet
Juni 2023

Ud af andedammen og ind i virkeligheden

Det går saftsuseme stærkt i Europa lige nu. Baggrunden med geopolitikken og de berømte tektoniske plader i bevægelse kender vi, men overvej lige en gang, hvilke enorme emner der er på agendaen, og hvordan det øver indflydelse på dansk europapolitik, som for at sige det pænt har været fodslæbende i årevis.

Af Morten Helveg Petersen, medlem af Europa-Parlamentet

En udvidelse af EU var parkeret på 27. række for ganske kort tid siden. Nu er det ganske reelt, inklusive det afgørende spørgsmål som skiftende danske regeringer helst ikke vil konfronteres med: traktatændringer.

Til efteråret indledes forhandlingerne om en ny europapolitisk aftale. Igen en sag, som er blevet syltet så længe, at syltekrukken er blevet et aldeles synlig i lyset af virkeligheden. Nu sker der langt om længe noget, og den europapolitiske aftale bør gøre op med det danske navlepilleri og simpelthen erkende at dansk indflydelse går gennem EU.

Rammeaftalen om forsvarsforliget er også lige faldet på plads. Et absolut historisk resultat skabt via det lige så historiske nationale kompromis. Det danske forsvar skal tilføres 143 mia. kroner over 10 år, endnu et klokkeklart bevis på at dansk politik i høj grad er et resultat af verden omkring os - og ikke den anden vej rundt.

Det forhold at Danmark i mange år har stået uden for det europæiske forsvarssamarbejde betyder dog, at vi er ”bagud på point”. Eksempelvis er Danmark ualmindeligt dårligt positioneret i forhold til at modtage midler fra Den Europæiske Forsvarsfond. Vi indbetaler ganske enkelt mange flere penge, end vi trækker ud, men det er trods alt bedre at komme for sent, end slet ikke at møde op.

Jeg vil tillade mig at rose regeringen for at iværksætte nordsøtopmøderne, fordi netop det mellemstatslige samarbejde om energi-infrastruktur er afgørende for succes.
Morten Helveg Petersen

På det grønne område har EU skiftet gear, især i energipolitikken, hvor en række hastelovgivninger i øjeblikket gennemføres. Det indre marked for strøm - energiunionen - er centralt for dansk økonomi, fordi vi om få år bliver en nation, der eksporterer store mængder grøn energi produceret i Nordsøen og Østersøen. Her vil jeg tillade mig at rose regeringen for at iværksætte nordsøtopmøderne, fordi netop det mellemstatslige samarbejde om energi-infrastruktur er afgørende for succes. Til gengæld ville det pynte på glansbilledet, hvis nordsøtopmøderne begyndte at fokusere på praktisk implementering - de til stadighed langsomme tilladelser og andre administrative forhindringer. Vi har ærlig talt ikke brug for flere nye målsætninger.

Morten Helveg Petersen

Europæisk migrationspolitik er endnu et stykke virkelighed, der bider Danmark i anklerne. Den danske Rwanda-model hyldes efterhånden af hele Europas yderste højrefløj, men under PR-apparatet eksisterer den praktiske forhindring, at vores internationale aftaler med al sandsynlighed blokerer for modellen.

Danmark har yderligere det problem, at vi risikerer at blive smidt ud af Dublin-forordningen, og det er ikke et helt utænkeligt scenarie. En succesfuld europæisk migrationspolitik må nødvendigvis være baseret på solidaritet medlemslandene imellem, men med det danske retsforbehold i hånden har Danmark i årevis demonstreret det modsatte.

Danmarks modstræbende attitude over for det europæiske samarbejde er for alvor blevet ramt af virkeligheden. For os i Danmarks mest EU-venlige parti er det ikke nogen synderlig overraskelse, at de store udfordringer skal løses i det store fællesskab, og det er værd at bemærke, at den danske befolkning ligeledes er stærkt EU-positive i øjeblikket. Ifølge den seneste eurobarometer-måling fra januar mener 77 procent af danskerne, at EU-samarbejdet er positivt. Det er historisk højt og desuden et pænt stykke over gennemsnittet for EU.

Lad os håbe, at andre end Lars Løkke Rasmussen har lugtet lunten, og at den tilstræbte EU-skepsis i Konservative, Venstre og Socialdemokratiet falmer yderligere. Som nation kan vi så uendeligt meget, ikke mindst i den klimaneutrale økonomi, men EU-skepsis i dansk politik er en barriere som står i vejen for Danmarks muligheder. Vi bør styrke både dansk økonomi og Danmarks internationale position ved at investere masser af ressourcer i EU-repræsentation og -institutioner, og i det hele taget betragte EU som en partner, vi ubetinget vedkender os af fordelene.

Som tiden så tydeligt demonstrerer, er det jo praktisk talt vanskeligt, at se verden på andre måder.