Lokalpolitisk Topmøde i Radikale Venstre
Maj 2023

Lokalpolitisk Topmøde var en stor succes

Lørdag d. 22. april afholdt Radikale Venstres sit første lokalpolitiske topmøde, og radikale kommunal- og regionsrådspolitikere fra hele landet var rejst til Nyborg for at lære hinanden bedre at kende og udveksle erfaringer.

Af Amalie Kjær Steffensen

Omkring 40-50 radikale lokalpolitikere var mødt op til Lokalpolitisk Topmøde. Landsformand, Mikkel Sarbo, indledte da også mødet med en opmuntrende bemærkning om, at der heldigvis er kommet flere og flere radikale lokalpolitikere gennem årene. Derudover fremhævede han, at kommuner og regioner bærer et kæmpe ansvar, fordi det er dem, der skal træffe de hårde beslutninger og foretage de svære prioriteringer.

Lokalpolitikerens syv forskellige roller

Et væsentligt tema på Lokalpolitisk Topmøde var frisættelse. Frisættelse i kommuner og regioner er især kravlet op på den politiske dagsorden, fordi den nuværende regering har ambitioner om, at gennemføre den mest omfattende frisættelse af den offentlige sektor i velfærdssamfundets historie.

Men hvad betyder frisættelse egentlig? Heldigvis kunne politisk rådgiver og tidligere kommunalpolitiker, Maria Steno, hjælpe med at opklare sagen. Hun holdt et oplæg om, hvad frisættelsesdagsordenen betyder for lokalpolitikerens rolle. Hun indledte med at erkende, at alle har forskellige definitioner af, hvad frisættelse betyder. Der er vidt forskellige opfattelser af, hvem der skal frisættes, og hvad de skal frisættes fra. Er det forvaltningen, institutionerne, lederne, medarbejderne, borgerne eller byrådet, der skal frisættes? En af de fremmødte lokalpolitikere foreslog, at man burde frisætte skolebestyrelserne.

Maria Stenos centrale pointe var, at ens definition af frisættelse og ens formål med frisættelse har betydning for ens rolle som lokalpolitiker. I den forbindelse opridsede hun syv forskellige roller, som en lokalpolitiker kan indtage: driftschefen, udviklingsagenten, høvdingen, ambassadøren, facilitatoren, repræsentanten og kontrollanten. Kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, Mia Nyegaard, mente, at man som lokalpolitiker påtager sig flere forskellige roller og, at det handler om at være bevidst om, hvilken rolle man befinder sig i. Det erklærede Maria Steno sig enig i og gav herefter de fremmødte til opgave at prioritere deres forskellige roller.

Lokalpolitisk topmøde i Radikale Venstre

Manglende kommunalt handlerum i den grønne omstilling

Politisk leder for Radikale Venstre, Martin Lidegaard, var med via et videomøde, hvilket mange af de fremmødte lokalpolitikere havde set frem til. Her fremlagde han folketingsgruppens strategi om at blive partiet for den næste generation.

”Vi skal give et bedre samfund videre, end vi har i dag både i forhold til klima, velfærd, økonomi og de unges trivsel”, sagde Martin Lidegaard.

Han tilføjede desuden, at der skal solceller på de kommunale tage, hvilket spredte stor jubel i lokalet. Herefter blev det muligt for de fremmødte at stille spørgsmål og komme med input til Martin. Flere af lokalpolitikerne fremhævede, at Radikale Venstre bør have flere svar på social- og sundhedspolitik og fokus på forebyggelse også, når det kommer til børn og unges trivsel. Kresten Bjerre fra Odder Kommune, påpegede desuden, at vi har overskud i statskassen og, at vi derfor bør aflive statsministerens krisesnak.

Lokalpolitisk Topmøde fortsatte herefter med temaworkshops om sundhed, frisættelse samt barrierer i den grønne omstilling. Undertegnede overværede sidstnævnte workshop. Her blev der talt om vedvarende energi og energifællesskaber samt problemet ”not in my backyard” – altså, at borgerne ikke ønsker vindmøller eller solceller tæt på, hvor de bor. Derudover blev der snakket om kampen om arealerne og behovet for at prioritere, hvad vi ønsker at bruge Danmarks areal på. Her mente byrådsmedlem i Frederiksberg Kommune, Lone Loklindt, at det vigtigste bør være at beskytte drikkevandet. Øvrige emner såsom fjernvarme, forsyningssikkerhed og luftforurening blev også berørt under workshoppen. Desuden lød der en utilfredshed med det manglende handlerum for kommunerne i forhold til at lave grøn omstilling. Der blev i forlængelse heraf udtrykt ønske om, at kommunerne får mere indflydelse på, hvad der skal ske på deres arealer.

Gruppebillede fra Lokalpolitisk Topmøde i Radikale Venstre

Inspiration fra lokalpolitikerne selv

Eftermiddagen bød på inspirationsoplæg fra en række af lokalpolitikerne selv. Flere af fremhævede, hvordan de var lykkedes med at snige radikal politik ind af bagdøren og citerede Niels Helveg Petersen: ”Man kan få megen politik igennem, hvis man er villig til at give andre æren for det.”

De øvrige lokalpolitikere pegede især på sociale medier som et vigtigt redskab til at kommunikere med borgerne samt sikre deres engagement og indflydelse på de politiske beslutninger. Blandt andet forklarede ”støjkrigeren” fra Furesø Kommune, Anders Medum Groth, hvordan det ved hjælp af facebookgrupper var lykkedes at samle byrådet og borgerne om at bekæmpe trafikstøjen fra motorvejen. Det største bifald gik dog til den radikale borgmester på Fanø, Frank Jensen, som indledte med, at borgerne på Fanø er rigtig glade for Facebook. Derfor har Frank Jensen brugt Facebook til at gøre politik mere nærværende for borgerne samt sprede de gode historier. Han har ligeledes forsøgt at hverve flere medlemmer til Radikale Venstre. For som han sagde: folk skal engageres mere, og gryden skal holdes i kog.

Lokalpolitiske landsmøderesolutioner

Herefter fulgte resolutionsværksted for som byrådsmedlem i Skanderborg Kommune, Anne Heeager, motiverede: ”Indflydelse er ikke noget, man får – det er noget, man tager”. Som bekendt er formålet med resolutioner at tydeliggøre kommunal- og regionalpolitiske emner og sørge for, at de når folketingsgruppen på Christiansborg. Karin Friis Bach, regionsrådsmedlem i Region Hovedstaden, foreslog, at kommuner og regioner skal sikre en værdig død for borgerne. Christopher Røhl, medlem af borgerrepræsentationen i København, mente, at det er nødvendigt at finde ud af, hvor partiet står i forhold til beskæftigelsesindsatsen.

Lokalpolitisk Topmøde blev afsluttet ved byrådsmedlem i Furesø, Tine Hessner, som citerede en sang af Tøsedrengene: ”Vi har jo brug for hinanden”. Da hun spurgte hvor mange, der agter at deltage i Lokalpolitisk Topmøde næste år, rakte alle de fremmødte hænderne i vejret.