”Vi er partiet, der står op for dem,
de andre ikke vil lege med”
- Byrådsmedlem, Esat Sentürk

Vi har mødt Esat Sentürk, som er byrådsmedlem i Høje-Taastrup, til en snak om kommunalvalget 2021. Han startede som fodboldtræner i et udsat boligområde, og nu er han i byrådet på vej mod sin anden periode. Dette er første artikel i serien ’Radikale profiler på vej mod KRV21’.

Af Asger Hagelund og Poul Andersen

Radikale Venstre gik frem med 5,5% i Høje-Taastrup ved folketingsvalget i 2019 – hvad skyldes det?
”De andre partiers integrationspolitik er blevet for hård. Den er ikke længere i tråd med danske værdier. Vi er partiet, der står op for dem, som de andre ikke vil lege med – uanset køn, seksualitet eller etnicitet. Vi samler på tværs af overbevisninger”, siger Esat Sentürk og tilføjer: ”Jeg har selv en anden etnisk baggrund, og har altid været træt af at høre, hvordan vi bliver talt ned til. Men i Radikale Venstre har vi altid talt med indvandrere, og lyttet til deres udfordringer. Radikale Venstre ser ikke bare en hudfarve, men det enkelte individ.”

Hvilke ambitioner har du for næste kommunalvalg?
”Vi har store ambitioner. Vi har haft den samme borgmester i 20 år, så selvfølgelig er der ting, som kan gøres bedre. Vi vil trække Høje-Taastrup i den rigtige retning,” siger Esat Sentürk.

”Jeg glæder mig til valgkamp. Det bliver fedt! Jeg er sikker på, at vi kommer til at hente endnu en radikal sejr her i kommunen. Det er jeg helt overbevist om”.

Hvor er behovet for forandring størst?
”Der sker store forandringer med vores udsatte boligområder i disse år. Jeg oplever, at folk har et stort ønske om at blive inddraget i processerne. Jeg har været socialudvalgsformand, hvor jeg har sørget for, at beboerrådsrepræsentanterne bliver ordentligt inddraget. Dem, der bor i området, skal have lige så meget indflydelse, som dem, der tager den endelige beslutning. Det er noget, jeg har kæmpet meget for”, siger han og peger på kultur som afgørende for integrationen:

”Jeg mener, at kultur- og fritidsaktiviteter kan være med til at skabe den integration, som vi bruger rigtigt mange ressourcer på. Alligevel har kulturområdet haft det samme budget i Høje-Taastrup i 14 år. Kultur og fritidsliv skal styrkes i vores kommune. Når man ikke prioriterer det, så sker der jo ikke noget! Jeg tror på, at kulturen kan løfte mange af de fordomme, som vi har overfor hinanden,” siger han og tilføjer:

”Mål og forventninger skal komme fra det nære: Eleverne, medarbejderne og forældrene vil have medbestemmelse. De vil selv bestemme, hvordan deres egen skole skal fungere. Jeg tror, at trivslen kan øges rigtigt meget, hvis man giver selvbestemmelse til skolerne. Det har vi brug for i Høje-Taastrup”.

Profil: Esat Sentürk
Fra fodboldbanen til byrådet

Alder: 31 år.

Uddannelse: Lærer

Job: Folkeskolelærer og socialpædagog

Politisk karriere: Esat har været byrådsmedlem i Høje-Taastrup Kommune siden 2017. Han er formand for socialudvalget samt medlem af økonomiudvalget og Institutions- og Skoleudvalget. Formand for afdelingsbestyrelsen i Tåstrupgård, udsat boligområde, hvor han boet i over 20 år.

Artikelserie: Overalt i landet kæmper lokale Radikale for et grønnere, friere, stærkere Danmark. De trækker sjældent overskrifter i de store landsdækkende dagblade, men de er lige der, hvor fremskridtet starter. De kæmper i den Radikale frontlinje og fortjener langt mere opmærksomhed. Derfor varmer Radikalt op til kommunalvalget med en artikelserie, der hver måned sætter fokus på en af de lokale Radikale profiler.