*|MC:SUBJECT|*

Virkeligheden kalder
- og den skal ikke gøres tavs

Fredag d. 2 oktober bruger vi 24 timer i streg på at tale om sexisme. Vil du være med?

Her er hverken brug for fornægtelse eller automatreaktioner. For når virkeligheden kalder så højt som den har gjort de seneste uger, så må svaret aldrig være tavshed eller ligegyldighed. Men derimod åbenhed og dialog. Den åbenhed og den dialog vil vi radikale gerne være med til at repræsentere.

Læs mere og deltag her

Se eller læs Morten Østergaards tale til landsmødet

”Jeg ved godt, at vi i det forgangne år ofte er blevet opfattet som utålmodige. Som besværlige. Ja endda som rabiate, fordi vi ønsker at handle hurtigt på den krise, videnskaben viser os, truer menneskeheden. Jeg kan ærligt sige, at vores intention i hvert eneste tilfælde har været at gøre tilværelsen mere meningsfuld for flere,”

- sådan sagde Morten Østergaard på dette års landsmøde.

Se eller læs hele talen her

Se landsformand Svend Thorhauges tale til landsmødet

”Og jeg ved godt, der er nogle, der synes, vi er skingre. Men når tre teenagedrenge er henvist til at sidde bagerst i en Metro og skutte sig for omverdenens blikke – mens de hvisker om, at de ikke må tale for højt, for så bringer de skam over deres hudfarve – så er det ikke os, der er skingre."

Sådan sagde Svend blandt andet på dette års landsmøde.

Se eller læs hele talen her

Samira Nawas indbakke flød over med historier om sexchikane

Af Meike Sørensen

Efter Samira udtalte sig om Jeppe Kofod flød hendes indbakke over med historier om sexchikane.

”Vi havde sat ministerholdet anderledes”. Sådan sagde ligestillingsordfører Samira Nawa i et interview til bt.dk d. 10. september.

Journalisten havde først spurgt ind til Sofie Lindes 12 år gamle #MeToo-historie berettet fra scenen til Zulu Comedy Galla. Samira endte i et politisk stormvejr men det, der gjorde mest indtryk, var den strøm af henvendelser fra både kvinder og mænd, som sagde tak for ærligheden og fortalte deres historie.

Læs interviewet med Samira her

Kampen imod racisme og sexisme er personlig og politisk

Af Karen Melchior

Mordet på George Floyd satte gang i racismedebatten – også herhjemme. Mens Sofie Lindes fortælling og Samira Nawas mod satte ild i #metoo-opgøret mod en rådden kultur i Danmark.

Begge vidner om forskelsbehandling baseret køn, etnicitet eller race. Men løsningen er ikke, at vi bare undlader at være racister eller sexister: Vi skal aktivt være anti-racister og anti-sexister. Sådan Skriver Karen Melchior i dette indlæg.

Læs indlægget her

Vi skal gribe "indvandrerdrengene" før kriminaliteten gør det

Af Frederikke Tarp

Er S-togene fulde af ”indvandrerdrenge”, der gør køreturen utryg, sådan som statsminister Mette Frederiksen har antydet? Ikke den aften i september, hvor Hediye Temiz og Morten Østergaard var med s-toget. Men selvfølgelig er der problemer – men der er også problemer med retorikken i den offentlige debat, mener Hediye, der er medlem af kommunalbestyrelsen for Radikale i Albertslund Kommune.

”Det er nogle drenge, som ikke har fået anerkendelse i deres liv og ikke ved, hvad de er gode til. Men det nytter ikke noget, at vi har nogle medier og politikere, som råber dem op, kalder dem ”indvandrerdrenge” og forudser, at de kommer til at lave ballade og ende som top kriminelle. Når disse drenge ser det nok gange, så tror de også selv på det”.

Læs interviewet med Hediye her

Nyt flygtningeudspil bliver en kamp - ikke mindst med den danske regering

Af Morten Helveg

Et heftigt efterår er blæst i gang med Kommissionens udspil til en migrationspagt. Der er grund til at glæde sig over udspillet – men flere punkter er desværre for uambitiøse. Først og fremmest er det godt, at Kommissionen nu endelig er kommet med et forslag. Der er reelt ingen europæisk asyl- og migrationspolitik i dag, og en fælles løsning er på alle måde bedre end det nuværende anarki.

Vi har lov at håbe, at noget af det her kommer til at virke og fungere i den virkelige verden, og vi har forståelse for, at Kommissionen står med en næsten umulig opgave på grund af landenes modstand – heriblandt Danmarks.

Læs indlægget af Morten Helveg her

”Vi er partiet, der står op for dem, de andre ikke vil lege med”
- byrådsmedlem, Esat Sentürk

Af Asger Hagelund og Poul Andersen

Artikelserie: Overalt i landet kæmper lokale Radikale for et grønnere, friere, stærkere Danmark. De trækker sjældent overskrifter i de store landsdækkende dagblade, men de er lige der, hvor fremskridtet starter. Derfor varmer vi op til kommunalvalget med en artikelserie, der hver måned sætter fokus på en af de lokale Radikale profiler. Vi begynder med Esat Sentürk, som er byrådsmedlem i Høje-Taastrup.

Mød byrådsmedlem Esat Sentürk

Evakuér børnene fra Moria nu!

Helvede på jord. Sådan er virkeligheden i Moria-lejren lige nu. Derfor appellerer Radikale Venstre til regeringen om at lægge almindelig Christiansborg-fnidder til side og gribe ind: Vis mere hjerte og tag uledsagede flygtningebørn fra Moria til Danmark. Kort efter branden talte Morten Østergaard med Kamma, der er udsendt for Læger uden Grænser i Moria-lejren på Lesbos. Hun ser desperation og håbløshed i øjnene på alle, hun taler med.

Se videosamtalen her, hvor også Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær for Red Barnet, medvirker.

Se hele videoen her

I Danmark dømmer vi ikke hinanden på vores baggrund. Men på vores handlinger.

Soma Mayel har knoklet sig gennem jurastudiet og har fået arbejde i Udlændingestyrelsen. En kæmpe succes. Men ikke i Martin Henriksens øjne. DF-politikeren valgte i sommer at hænge hende ud, fordi han ikke mener, hun kan passe sit arbejde - alene fordi hun har dobbelt statsborgerskab. Det er noget vrøvl! Desværre er Henriksens angreb ikke enestående. En anden person har delt navne og billeder på 40 medarbejdere i udlændingestyrelsen med mellemøstligt klingende navn. "Uværdigt og grænseoverskridende," siger Soma.

Se videoen her

Navne og begivenheder
- Oktober 2020

I denne måneds navne og begivenheder skriver vi indledningsvist om det nye medlemsnetværk, der er på vej.
Vi kigger kort tilbage på afholdelsen af vores første digitale landsmøde.

Derudover kigger vi frem mod den kommende tids radikale begivenheder, hvilket både indebærer konstituerende hovedbestyrelsesmøde, efterårsmøde og storkredsmøder om principprogrammet. Endelig gør vi lidt reklame for tre aktuelle podcast, der alle udspringer af gode, radikale folk.

Følg os på twitter Følg os på twitter
Føg os på facebook Føg os på facebook
Følg os på Instagram Følg os på Instagram
Radikale Venstre