*|MC:SUBJECT|*

Året, der gik. Set med radikale briller

2020 har været et udfordrende år. Men på trods af omstændighederne har året også budt på flere succeser, hvor Danmark er blevet grønnere, friere og stærkere. Her er et udpluk fra 2020 set med radikale briller.

Læs om året, der gik

Videohilsen med juleønsker

Af: Rikke Rhein-Knudsen

Det har været et hårdt 2020, hvor corona og isolation har fyldt en del. Hør her hvad folketingsgruppen ønsker sig allermest for det nye år.

Se folketingsgruppens juleønsker

Byrådsmedlem Johan Brødsgaard: Vi skal være partiet, der tør se fremad, når andre tøver

Af: Poul Andersen

Artikelserie: Overalt i landet kæmper lokale radikale for et grønnere, friere, stærkere Danmark. De trækker sjældent overskrifter i de store landsdækkende dagblade, men de er lige der, hvor fremskridtet starter. De kæmper på den radikale frontlinje, og fortjener langt mere opmærksomhed.

Derfor varmer Radikalt op til kommunalvalget med en artikelserie, der hver måned sætter fokus på en af de lokale Radikale profiler. Denne gang kan du møde Johan Brødsgaard, der formand for Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalget i Silkeborg Kommune.

Mød en KRV-kandidat

En finanslov skal være grøn, fri og stærk

Af: Meike Sørensen

December er begyndt og finansloven er endnu ikke faldet på plads. Det er – og har været – turbulente politiske tider, som året 2020 har budt på. Men det betyder ikke, at der skal slækkes på ambitionerne. Faktisk tværtimod. Her giver tre frie, stærke og grønne ordførere deres bud på, hvad der skal fokuseres på i finanslovsforhandlingerne og hvad, vi har i sigte i året, der kommer.

Få en status på finansloven

Radikale foreninger gør klar til kommunal- og regionsrådsvalget

Af: Kristian Brandrup

I de radikale foreninger over hele landet er forberedelserne i gang til det kommende kommunal- og regionsrådsvalg. Selvom corona gør det svært at planlægge valgkamp på normal vis, så arbejdes der ihærdigt rundt omkring i landet. Morten Lorenzen, som er storkredsformand i Nordsjælland, fortæller her om sine forberedelser og tanker.

Læs interviewet med Morten Lorenzen

Martin Lidegaard: I 2021 skal vi kæmpe for demokratiet, for Europa og for klimaet

Af: Meike Sørensen

Året 2020 er ikke gået stille for sig. En verdensomspændende pandemi og et amerikansk præsidentvalg har forandret verden, som vi kender den. Rundt om i verden ser vi, at folk i stigende grad sætter spørgsmålstegn ved demokratiet, og USA er ikke længere alene om at sætte retningen. Så hvad kan vi forvente af 2021?

Set fra et dansk perspektiv, er der særligt fire ting, som vi skal være opmærksomme på i 2021, mener Martin Lidegaard, tidligere udenrigsminister og formand for Det Udenrigspolitiske Nævn. Som det første peger han på USA’s udvikling under den nyvalgte præsident Joe Biden.

2021 set med udenrigspolitiske briller

Hvad betyder Europa for dig?

Af: Lucas Baunsgaard

Klimakamp? Højre-ekstremisme? Flygtninge? Bureaukrati? Hvad tænker du på, når vi siger ”Europa”? Ingen er i tvivl om, at vi har mange holdninger til Europa. Men vi vil gerne vide, hvad du forbinder med Europa. Familiens ferieture fra da du var barn? Berlinmurens fald? Eller noget helt tredje?

Vi søsætter nu en konkurrence, hvor vi inviterer dig til at lave en kort video, der viser, hvad Europa og EU betyder for dig. Vi giver 5.000 kr. til den bedste video.

Læs mere om videokonkurrencen

Vi skal sexisme til livs. Også hos os!

Af: Marie de Stoppelaar

Hvem skulle have troet, at det i 2020 skulle være så kontroversielt at snakke om ligestilling og sexisme, at det ville sende en MeToo-bølge i fuld kraft ind over Danmark? I denne artikel kan du få en status på arbejdet med at forebygge og håndtere sexisme og seksuel chikane i Radikale Venstre.

Vi skal sexisme til livs i Radikale Venstre

Er du mest til Grundtvig eller Brandes?

Af: Kristian Brandrup

Radikale Venstre har siden 1905 befundet sig i en evig kamp mellem grundtvigianere og brandesianere. Når partiet er bedst, er det i stand til konstruktivt at rumme begge strømninger. Men hvad går forskellene ud på, og hvordan kommer de til udtryk anno 2020? Det fortæller medlem af Radikale Venstres forretningsudvalg og historiker Rune Christiansen mere om her.

Læs mere om Grundtvig og Brandes

Navne og begivenheder december 2020

November måned er gået med massevis af radikal aktivitet, herunder efterårsmøde, kampagnetræf og hovedbestyrelsesmøde, og det blev markeret, at der nu er under et år til kommunal- og regionsrådsvalget den 16. november 2021. På den kortere bane kigger vi frem mod december måned og videre mod nytårsstævnet i januar 2021.

Læs navne og begivenheder
Følg os på twitter Følg os på twitter
Føg os på facebook Føg os på facebook
Følg os på Instagram Følg os på Instagram