Radikal landsformand efter krisen: Opgaverne er der jo stadig

Den seneste tid har ikke været den bedste tid at være radikal i. Vi kan ikke mødes på grund af corona, den nu forhenværende gruppeformand måtte trække sig for rullende kameraer, og vi har skændtes højlydt for åbent tæppe. Det er ikke kønt, og man kan godt forstå, hvis nogen synes, det har været alt for meget. For det har det været.

Af: Svend Thorhauge

Men vi giver ikke op. Hverken i forhold til os selv eller i forhold til verden omkring os. For opgaverne er der jo stadig, og Radikale Venstre er så meget mere end det, vi har vist frem på det seneste.

Vi er godt 90 kommunalt og regionalt valgte, som hver eneste dag kæmper for at skabe en bedre morgendag for de udsatte og for de kommende generationer. Vi er en nødvendig grøn stemme i Europa-Parlamentet. Vi er ikke mindst små tusind aktive og tillidsvalgte, som bruger dyrebar fritid på at kæmpe den radikale sag. Mennesker med et radikalt engagement, der for manges vedkommende rækker både 10, 20 og 30 år tilbage. For nogle endnu længere. Vi er en Folketingsgruppe, der nu har forpligtet sig på hinanden. Kapaciteter hver og én; stærkest i forening. Det er den ballast, der får Hans Engell til at kalde os et robust parti. Det er dig, der læser denne klumme, han taler om.

Radikale Venstre har en stærk sag, der gennem 115 år har handlet om lige muligheder for alle. Uanset køn og baggrund. Vi kan ikke kæmpe for lige muligheder for alle i samfundet, hvis der ikke er lige muligheder for alle i Radikale Venstre. Vi kan ikke kæmpe mod ulighed og sexisme i samfundet, hvis vi ikke kæmper mod ulighed og sexisme hos os selv. Vi må selv være den forandring, vi ønsker at skabe.

"Lige nu forandrer kulturen sig i ryk, og når den gør det, vil nogle af os blive usikre. De koordinater, vi hidtil har navigeret efter, er ikke længere gældende, og vi kommer i tvivl. Men også her står vi med en fælles opgave: Vi skal være sammen om at udvikle dømmekraften, så den står mål med sin tid."

Derfor har forretningsudvalget taget en række initiativer. For det første har vi bedt Kvinfo om at gennemføre en undersøgelse af omfanget af sexisme og seksuel chikane i og omkring Radikale Venstre. Så vi kan få klarhed om, hvilke problemer vi skal søge løsninger på. Vi får undersøgelsens resultater i begyndelsen af det nye år sammen med en række anbefalinger, som skal munde ud i en handlingsplan.

For det andet har forretningsudvalget formuleret en samværspolitik. Så vi får et fælles sprog for, hvordan vi agerer, når vi er sammen i partiet. Vi har også etableret en uafhængig kontaktinstans, så der altid er nogen at gå til, hvis man har oplevet noget ubehageligt. Det har vi ikke haft. Det har vi nu.

Vi er ikke færdige med arbejdet, men vi har fået et godt afsæt. Vi kommer til at evaluere det hele flere gange, så vi kan have vished om, at det, vi gør, har den rette virkning.

Du kan læse mere om samværspolitikken her.

En ting er krænkelser. Krænkelser kan aldrig accepteres. En anden ting er, hvordan vi understøtter en kultur, hvor alle kan være med og deltage med lige muligheder. Og hvor man kan have tillid til sin egen dømmekraft. For den personlige dømmekraft tager nu engang afsæt i den kultur, den er rundet af og udfolder sig i. Lige nu forandrer kulturen sig i ryk, og når den gør det, vil nogle af os blive usikre. De koordinater, vi hidtil har navigeret efter, er ikke længere gældende, og vi kommer i tvivl. Men også her står vi med en fælles opgave: Vi skal være sammen om at udvikle dømmekraften, så den står mål med sin tid. Her har vi alle et ansvar og en opgave foran os.

Kampen imod sexisme fylder meget, og det skal den også. Men hvis vi skal sørge for, at alle i samfundet har lige muligheder, kræver det en kæmpe fælles indsats på mange områder. Vi skal sikre vores børn en god opvækst. Vores unge en god uddannelse. De kommende generationer en bæredygtig klode, de kan bebo med glæde, og hvor de trygt sætte nye generationer i verden.

Skal det lykkes, skal vi have et stærkt Europæisk fællesskab og et Danmark, der viser vejen for den grønne omstilling. For selvom vi er små, har vi før vist vejen. Som land og som parti. Fordi vi har stået fast på vores principper, men samtidig været dem, der har kunnet række over, hvor afstandene har syntes for store.

Dét er Radikale Venstre. Og når vi lever op til det, vi selv forlanger af vores omverden, og når vi samler os for at skabe forandringer, der kommer alle til gode; så er vi den bedste udgave af os selv og kan tage fat på de opgaver, der venter på at blive løst. Af os.

Så tak til alle jer, der holder fast i det grundlag og det parti, som gennem så mange år har sikret en sindig fremgang gennem fornuftige reformer og formået at gøre det på en måde, der både tager sigte på den enkeltes frihed og fællesskabets nødvendighed. Og som har taget de knubs, den standhaftighed nu engang koster.

For det handler i bund og grund ikke om os, men om alle dem, der har vist os tillid og givet os deres håb i vores hænder.