Clara Halvorsen
valgt som ny næstformand

På det radikale hovedbestyrelsesmøde 30. januar blev Clara Halvorsen valgt som konstitueret næstformand for det radikale landsforbund. Hun vil arbejde for en inkluderende organisation, hvor alle har muligheden for at bidrage, hvis de vil. Og så vil hun skabe den stærkest mulige organisation frem mod kommunal- og regionsrådsvalget i november.

Af Kristian Brandrup

Det stod ikke skrevet noget sted, at Clara Halvorsen skulle blive næstformand for det radikale landsforbund netop nu. Men da muligheden bød sig op til det radikale hovedbestyrelsesmøde 30. januar, valgte hun at slå til, efter hun havde tænkt sig grundigt om:

”Jeg er typen, der godt kan lide at tage en udfordring op, også selvom det er svært og hårdt. Og i politik – og livet generelt – må man gribe mulighederne, når de opstår. Det gjorde de for mig nu, og derfor er jeg helt klar til at påtage mig den store opgave, det er at være næstformand i Radikale Venstre”, fortæller Clara Halvorsen, der blev valgt som næstformand uden modkandidater. En post, hun overtager fra Sanne Klietsch.

Vil lytte og lære

Clara Halvorsen slår fast, at hun den kommende tid vil vægte at lytte til de radikale tillidsfolk og medlemmer:

”Jeg har været næsten ti år i den radikale bevægelse og set tiderne og meningsmålingerne gå op og ned – men de radikale værdier bestå. Derfor stiller jeg heller ikke op med et katalog af færdige løsninger til, hvordan vi gør vores parti bedre. Det mener jeg heller ikke er min opgave, for de løsninger skal vi skabe i fællesskab”, fortæller Clara Halvorsen og fortsætter:

”Derfor vil jeg også bruge min tid på at lytte til medlemmernes holdninger til, hvor vi skal hen – og lære af det. Men jeg stiller op med nogle stærke værdier. Jeg tror på, at en god partiorganisation er bygget på en løbende dialog med rum til diskussion, inklusion og muligheden for at deltage”.

Selvom de seneste måneder bestemt ikke er gået stille for sig i Radikale Venstre, mener Clara Halvorsen, at partiet kan komme styrket ud af situationen:

Jeg er klar over, at der er mange, der føler, at det er svære tider at være radikal i, både på de interne og eksterne linjer. Den følelse og den diskussion skal vi give plads til. Jeg tror på, at vi – hvis vi vil – kan bruge de diskussioner, der har været til at skabe et stærkere Radikale Venstre. Men det kræver, at vi giver plads og rum til uenighed og tager en fælles diskussion af, hvordan vi sammen får partiet fremad”.

Alle skal kunne bidrage

For Clara Halvorsen er det afgørende, at man som parti og organisation hele tiden bestræber sig på at blive bedre og gør plads til hinanden:

”Alle meninger tæller, og det er tit når egne holdninger udfordres, at bedre løsninger opstår. Vi skal skabe en kultur i partiet, hvor der er plads til samtalen, og hvor nye ideer kan udvikles. Og skal alle have lov til at bidrage, kræver det, at vi tør nytænke måden vi inddrager, engagerer og giver indflydelse til vores medlemmer på. Her kan vi også lære fra andre partier – og fra vores eget ungdomsparti”.

Mulighederne for at få alle til at bidrage bliver især væsentligt til det kommende kommunal- og regionsrådsvalg:

”Der er mere end nogensinde før brug for, at vi som parti ser fremad og står sammen frem mod et vigtigt kommunal- og regionsrådsvalg i november. Her gælder det om at sætte alle gode kræfter i spil, så vi står stærkest muligt både politisk og organisatorisk. For det er hele forudsætning for, at vi kan få et godt valg. Det vil jeg arbejde ihærdigt og konstruktivt for”, fortæller Clara Halvorsen.

Hun ser i det hele taget meget frem til det kommende arbejde som næstformand:

”Som Hal Koch sagde, er det samtalen og den gensidige forståelse og respekt, der er demokratiets væsen. Derfor er det også magtpåliggende for mig at får sagt, at min telefon og mail altid står åben for spørgsmål og kommentarer, konstruktiv kritik og gode ideer fra alle radikale ildsjæle. For kun når vi taler sammen – og står sammen – kan vi skabe et bedre Radikale Venstre”, slutter Clara Halvorsen.

OM CLARA HALVORSEN

- Er 29 år og bor på Vesterbro i København med sin kæreste og stedsøn på 3 år.

- Arbejder til dagligt som Engagementschef på Verdens Bedste Nyheder.

- Var organisatorisk næstformand for Radikal Ungdom i 2014-2016.

- Var kampagneleder for Sofie Carsten Nielsen ved folketingsvalget i 2019.

- Sidder i bestyrelsen hos Dansk Ungdoms Fællesråd og Kvinderådet.

- Er ansvarlig for Radikale Venstres internationale projekt i Nepal.