Navne og begivenheder januar 2021

Det nye år skydes traditionen tro i gang med et radikalt nytårsstævne, som afholdes 9. januar. Derudover er der to arrangementer i Den Radikale Skole. Og så er der ’Super Saturday’ i den radikale hovedbestyrelse 30. januar, hvor der skal vælges formandskab til samtlige dialogfora. Læs mere i nedenstående.

Nytårsstævne 9. januar. Velfærd under pres: Kernevelfærd, demografi og ulighed

På grund af corona-restriktionerne bliver det desværre ikke muligt at afholde årets radikale nytårsstævne under de klassiske rammer på Nyborg Strand. Men afholdes – det skal det!

Derfor inviterer vi til digitalt nytårsstævne lørdag d. 9. januar kl. 09.45-16.00.

Læs mere om nytårsstævnet, herunder program på dette link:

Tilmelding sker via dette link: https://podio.com/webforms/25452825/1889126

Den Radikale Skole

I Den Radikale Skole fortsætter vi med at gøre kandidater, foreninger og kampagnefolk klar til kommunal- og regionsrådsvalget. I januar er der to arrangementer:

Onsdag den 13. januar kl. 19.30-21.00: "Radikal i går, i dag og i morgen" (online onsdag)

Med landsformand Svend Thorhauge ved roret, skal vi arbejde med det radikale DNA og de radikale værdier, som grundlag for den kampagne vi fører – sammen og hver for sig.

Radikale Venstre er – og har altid været – den fremaddrivende kraft, der tør tænke nyt. Det skal vi fortsat være. Det kræver at vi tør tænke både politik og kampagne på nye måder.

Onsdag den 27. januar kl. 19.30-21.00: "Hvorfor mig? Hvorfor os?" Hvorfor nu? (online onsdag)

Med udgangspunkt i Ian Marquardts oplæg fra kampagnetræffet ”Why me? Why us? Why now?” arbejder vi sammen med de grundlæggende spørgsmål, der er definerende kandidaturet:

Hvorfor vil jeg vælges? Hvad vil jeg forandre? Hvad er jeg drevet af? Hvilket fællesskab er jeg en del af? Hvem deler jeg værdier med og hvad har vi til fælles? Hvilke udfordringer står vi overfor og hvilke handlinger skal vi foretage for at løse dem?

Er du endnu ikke kommet med ombord i Den Radikale Skole om på portalen DenRadikaleSkole.dk, så skriv til DenRadikaleSkole@radikale.dk.

Super Saturday 30. januar

På hovedbestyrelsesmødet den 30. januar 2021 er der lagt op til en sand ’Super Saturday’. Her skal der nemlig vælges et formandskab med en formand og en næstformand til samtlige radikale dialogfora, som er:

• Erhvervs- og vækstpolitik
  • Europapolitik
  • Grøn omstilling
  • Kunst og kulturpolitik
  • Socialpolitik
  • Sundhedspolitik
  • Uddannelse og forskning

Formandskabet vælges for to år, dog således, at formand og næstformand fremover ikke vælges samtidig, men forskudt af hinanden med et års mellemrum.

Dette sker på baggrund af, at hovedbestyrelsen på sit møde 3. oktober 2020 lavede nye retningslinjer for dialogfora, der betyder, at det er et formandskab, der tilrettelægger arbejdet i det enkelte dialogfora.

Tidsfristen for indsendelse af kandidatpræsentationerne er tre dage før ’Super Saturday’.

Mere info om valgene til dialogfora følger.

Læs mere om Radikale Venstres retningslinjer for dialogfora her: https://www.radikale.dk/content/retningslinjer-radikale-venstres-dialogfora

22. januar:

Radikale Venstre og Liberal Internationals online kampagne for digitale menneskerettigheder

Liberal Principles of Digitalisation and Human Rights - lanceres med et online event med Margrethe Vestager og Audrey Tang, minister for digitalisering i Taiwan. Følg med på facebook Radikal International og Liberal International.