*|MC:SUBJECT|*

”Børn skal lege, ikke vokse op i fangelejre”

- Kristian Hegaard

Danske børn sidder i fangelejre i Syrien. Det arbejder Kristian Hegaard hver dag for at ændre på. For han er ikke tvivl: Børnene har lige nu ikke en lys fremtid foran sig, og det har vi i Danmark en pligt til at rette op på.

Læs interviewet med Kristian Hegaard
Ny podcast: En Radikal Fortælling

Samira Nawa havde længe gået med en idé. Idéen kom til hende, fordi hun selv syntes, det manglede: Noget at lytte til, som gik tilbage til de radikale rødder, og som var en samtale med nogle af de interessante, store mennesker i partiet, som ved en masse.

Og hvis det ikke er der i forvejen, må man jo selv producere det. Det kom der en podcast ud af: En Radikal Fortælling i syv afsnit.
Læs mere om Samira Nawas podcast
Mød KRV-kandidat Børge Koch: Borgeren skal have medejerskab til de politiske projekter

Børge Koch blev valgt ind i Haderslev Byråd i 2013 efter 24 år med radikalt fravær på kommunens rådhus. Siden sit indvalg har han formået at få sat et stort aftryk på de politiske beslutninger, hvor hans fokus især har omhandlet forebyggelse på sundhedsområdet. Børge Koch fortæller her om sit arbejde i Haderslev Byråd og den kommunalpolitiske valgkamp, der ligger forude.

Læs interviewet med Børge Koch
Internationalt Perspektiv:
20 år i Afghanistan – hvad var meningen?

Beslutningen om at trække de sidste amerikanske tropper ud af Afghanistan har vakt international genklang. Særligt højt runger eftertanken hos amerikanernes koalitionspartnere, heriblandt Danmark.

Ved afsættet til Afghanistankrigen var målet at fjerne Taleban. Drømmen var at skabe vedvarende fred i landet. Et sted på vejen blev drømmen til et mål i sig selv. I dag konkluderer flere militæranalytikere, at det var et umuligt mål. En drøm, der netop kun var en drøm. Derfor er det nærliggende at spørge:

Hvad var meningen?

Månedens inspiration: Er corona det springbræt, vi har manglet for at skabe et meningsfuldt liv?

Hvornår og hvordan er vores liv meningsfuldt? De spørgsmål var udgangspunktet for, at Nadja Pass stiftede Genopbyggerne, der er et fællesskab for alle, der gerne vil skabe nye løsninger oven på corona. Nadja Pass giver her sine bud på, hvordan man kan gøre hverdagslivet endnu bedre i kølvandet på corona – både ved hjælp af noget så konkret som et spil og ved at åbne sig op og lytte.
EU-klummen: Regeringen siger, at den vil den grønne omstilling. Historien fra Omø viser det modsatte

Hensynet til dykænder betyder nu, at en stor vindmøllepark ved Omø muligvis må droppes, og regeringens håndtering af sagen er et klokkeklart eksempel på, hvordan vi ikke kommer i mål med den grønne omstilling.

Sagen rummer også en lære om, hvordan vi skal blive bedre til at anlægge nye havvindmølleparker fremover, hvis Danmark skal nå målene om 70 procents CO2-reduktion i år 2030 og klimaneutralitet i 2050.

Læs Morten Helveg Petersens klumme her
Husk, du kan være med på det nye medlemsnetværk

Radikale Venstre er i gang med at omlægge og forny vores digitale platforme. Det betyder, at vi har lanceret et nyt medlemsnetværk på medlemradikale.dk, som alle medlemmer kan blive brugere på, og som mange medlemmer allerede benytter. På medlemsnetværket kan du engagere dig i partiets interne debat, planlægning og samtale – både på lokalt og nationalt niveau.
Læs mere om, hvordan du opretter dig på medlemsnetværket her
Navne og begivenheder, maj 2021

Maj byder på en række spændende aktiviteter og begivenheder i Radikale Venstre, blandt andet med temaaften med Haifaa Awad om Syrien, skolesamtaler, Tal Med, Den Radikale Skole og debat om rigsfællesskabet. Derudover skal der på hovedbestyrelsesmødet 29. maj vælges tre medlemmer til resolutionsudvalget. Du kan allerede nu kandidere - læs her hvordan.
Følg os på twitter Følg os på twitter
Føg os på facebook Føg os på facebook
Følg os på Instagram Følg os på Instagram
Radikale Venstre