Ligestilling fra Kolding til Krakow

Af Karen Melchior

Jeg voksede op i 1990’erne med en tro på, at vores nuværende demokrati, mine nuværende rettigheder som kvinde var et solidt fundament. Ude af stand til at blive revet ned. Jeg blev voksen og blev klogere.

Den tendens, vi ser rundt omkring i EU lige nu, er skræmmende. Angrebet på retsstaten har banet vejen for angreb på kvinder og minoriteters rettigheder.  Der er en bølge på vej, der forsøger at vælte EU’s værdier: lighed, demokrati og frihed. Samme værdier vi deler i Radikale. Vi skal sætte et bolværk om vores rettigheder. Samme rettigheder uanset om vi bor i Kolding eller Krakow.

EU er et værdifællesskab og ikke bare et fælles marked

I EU deler vi et værdifællesskab, og derfor er Danmark ikke en del af et frit Europa - før hele Europa er frit. Derfor er kampen for ligestilling og lige rettigheder i Polen også vores kamp i Danmark.

Ligestilling er en grundlæggende værdi i Den Europæiske Union. Og det starter med retten til at bestemme over sin egen krop. Derfor skal vi hjælpe Polens kvinder, både nationalt og praktisk med adgang til fri og gratis abort i Danmark. Men vi skal også stille os i spidsen for en europæisk alliance for kvinders rettigheder i hele Europa. Takket være Lone Dybkjær står det sort på hvidt i Lissabon traktaten.

Vi skal bakke op om, at man skal have de samme rettigheder i Europa. Uanset hvem man elsker, eller hvordan man identificerer sig. Det er også et liberalt budskab, for det handler om, at ethvert individ skal have de samme rettigheder.

Derfor skal vi sige fra overfor den hadefulde retorik mod minoriteter, som vi ser sprede sig i Østeuropa. Det gjorde vi i Europa-Parlamentet da vi erklærede hele EU for en LGBTIQ-frihedszone.

Kampagne mod ligestilling og lige rettigheder skal bekæmpes i fællesskab

Det er naivt - som min barnetro - at tro, at de simultane angreb mod vores rettigheder er tilfældige. Det er en koordineret. Det er planlagt. Og det spreder sig.

Ekstremistiske organisationer uden for EU med forbindelser til lyssky pengemænd i Rusland og USA, fører en kampagne mod ligestilling og lige rettigheder for alle uanset, hvem vi elsker. De ekstreme organisationer, som prædiker en fundamentalistisk fortolkning af kristendommen. De forsøger at præge vores verden på samme måde som wahabismen fra Saudi Arabien har forsøgt.

Denne udenlandske intervention, der underminerer vores værdier er simpelthen foregår uden respekt for de demokratiske spilleregler eller forskellen på sandt og falsk. Løgne spredes og kampagner finansieres ulovligt. Det er uacceptabelt.

Vi vil kun være i stand til at bekæmpe dette koordinerede angreb på vores rettigheder - og vores demokrati ved at arbejde sammen. Ellers vi risikerer at miste vores rettigheder som så mange før os har kæmpet for at vi har i dag.

Vi skal fægte med åben pande. Og sammen. En for alle, alle for en!