Life hacks til en bæredygtig hverdag

I en travl hverdag kan det være svært at få tid til de helt store revolutioner. Men mindre kan også gøre det. Små grønne skridt kan blive til mange. Sammen kan vi hver især tage del i forandringen: Dér på køkkenbordet, på tøjstativet og på vej til arbejde kan vi gøre en forskel. Her får du de bedste tips til en grønnere hverdag.

Af Emma Askov

1. Spis plantebaseret

Landbruget er en af de største udfordringer. Hvis vi vil bremse klimaforandringerne, skal vi ændre måden, vi skaffer mad på. Langt størstedelen af det globale landbrugsareal går til at holde vores husdyr og dyrke mad til vores husdyr i stedet for at dyrke (plantebaseret) mad til mennesker.

Det, der topper listen over CO2-udledning pr. kg er får, køer og ost. Ifølge Klimaministeriet stod landbruget for 33,7 pct. af Danmarks samlede udledning i 2018.

Og så er der problemet med biodiversitet og skovrydning.

Industriel landbrug kræver en del plads, ikke kun til dyrene, men især til produktionen af foder. Eksempelvis bliver knap 80 % af Danmarks landbrugsareal brugt til at producere dyrefoder. Hvilket også er derfor, vi i Radikale Venstre mener, at det danske landbrug skal halvere sin udledning mod 2030. Vi skal i stedet fokusere på at udvikle og producere mere plantemad i Danmark.

Den mest bæredygtige forandring, vi kan gøre i hverdagen, er at spise flere planter og lave mindre madspild. Du behøver ikke være veganer for at spise klimabevidst. Det handler primært om at skrue ned for kødet og op for planterne i din hverdag. Der er mange nemme og lækre veganske retter man kan lave: dhal, risotto, chili sin carne er blandt mine personlige favoritter. En del af opskrifterne ligger endda gratis på nettet. Samtidig kan man introducere plantealternativer i sin hverdag som havremælk, plantesmør eller plantefars, uden en mærkbar smagsforskel. Hvis vi gør det, har vi ifølge CONCITO et potentiale, til at reducere drivhusgasudledningerne fra fødevareproduktionen med 2-18% af den samlede CO2-udledning i 2050.

Den bæredygtige vej frem er at få mere grøn transport på vejene. Det betyder, at næste gang man skal købe bil, er det en god idé at overveje en elbil. Heldigvis kommer der flere billige og effektive elbiler på markedet i takt med, at efterspørgslen stiger. Samtidig vil Radikale Venstre arbejde for, at det bliver nemt og billigt at lade, hvis man kører langt, eller hvis man bor i lejlighed og derfor ikke har en privat garage til ladning.

En anden måde at få mere grøn transport i din hverdag kan være at skifte flyveturen til London ud med en cykelferie i Danmark. Og så kan du jo overveje at tage toget næste gang, når du skal besøge venner eller familien - så man også kan drikke lidt alkohol.

Det er råd, Radikale Venstres klimaordfører kan nikke til:

”Jeg er meget fokuseret på transport alle steder. Udover at cykle, køre med tog og kun flyve, når det er absolut nødvendigt, er jeg blevet lidt af en ’transport hustler’. Jeg prøver at se, om andre skal samme vej som mig. På den måde kan jeg få lifts, der helt eller delvis, sender mig i den rigtige retning. Det er nu blevet lidt af en hobby at se, hvor langt jeg kan komme med andres hjælp. Indtil videre har den mest succesfulde tur været fra Odense til Assens og tilbage igen”, siger Rasmus Helveg Petersen.

2. Snup cyklen eller investér i en elbil

3. Skift til en bæredygtig browser

Hvor finder du din information? Hvis svaret er Google, så bruger du samme værktøj som 70% af befolkningen. Men vidste du, at du kan plante træer, mens du søger på ”bedste støvsuger” eller ”fastelavnsbolle anmeldelse”?

Ecosia er en søgemaskine ligesom Google. Den store forskel på Ecosia er, at den bruger sit overskud på at plante træer. Andre fordele ved søgemaskinen er, at den er CO2-negativ, at den beskytter din søgedata, og at de er meget gennemsigtige med deres budgetter og projekter. Du kan nemt finde den ved at søge på ecosia, og den kan også downloades til din Explorer eller Chrome browser, eller som app på telefonen. Du kan følge med i antal søgninger, du har foretaget, og derfor kan du også se det antal træer, du løbende planter.

Mange af os tænker ikke over det, men vores klædeskab, eller indkøb til det, udleder store mængder CO2. Forbruget af tøj er steget kraftigt siden fast fashion blev indført i modeverdenen. Fast fashion betyder, at der ugentligt udkommer nyt tøj, hvilket betyder, at mængden af nyt tøj er steget samtidig med, at kvaliteten er faldet.

Tøj står for op mod 10% af alt menneskeskabt CO2-udledning, og det er måske heller ikke så underligt taget i betragtning af, at der årligt bliver produceret ca. 80 mia. stykker tøj.

Alt imens er det nemmere og billigere at lave tøj af plastik end af planter og dyr som bomuld, hør, uld og læder. Det kommer alt sammen med en klimaomkostning. For hver gang du vasker dit tøj lavet af viskose, polyester, akryl osv. frigiver det mikroplastik, som kan ende i havet.

Så hvad kan man gøre i sin hverdag for at gøre sin garderobe bæredygtig?

Et godt første skridt er simpelthen at købe mindre og i stedet bruge det, man allerede har. Når man så køber nyt tøj, skal man gå efter det af højere kvalitet dvs. gode syninger, undgå materialer af plastik og noget, der ikke bliver umoderne inden for et år. Sidst kan du prøve at vaske mindre og på lavere grader som 30 i stedet for 40.

4. Klædeskabets klimasyndere

5. Sortér dit affald

I Danmark er vi rimelige gode til at sortere vores affald, bruge pant og få energi ud af afbrændingsanlæg.

Ved at sortere dit affald sikrer du, at det bliver genanvendt til nye materialer. Det virker nemlig at sortere, især for materialer som glas (82% bliver genanvendt), metal (80% bliver genanvendt) og fiber (100% bliver genanvendt). 31% af plastik, som er utroligt svært at genanvende, blev genanvendt i 2018.

Ifølge Miljøstyrelsen er det muligt, ved at sortere 10 kg "tørt" affald fra husholdningen (plast, glas, pap, papir og metal), at genanvende næsten 9 kg til fremstilling af nye produkter. Samtidig påpeger de, at Danmark årligt kan spare 589.000 tons CO2-udledning, hvis alle danskere sorterer deres husholdningsaffald.

Et trick til at få sorteret er at have spande eller beholdere tæt på til at sortere de forskellige materialer i. Til dem, som bor i lejlighed, skal det måske være små spande, du kan stille i et skab eller en skuffe. Og til dem med lidt mere plads kan sorte skraldeposer i et skur eller garage måske være mere nyttigt.

Reglerne for affaldssortering er forskellige og forvirrende. Så det bedste du kan gøre, inden du smider ud, er at undersøge din kommunes regler for affaldssortering.

Du kan selvfølgelig også prøve at gøre som Stinus Lindgren, som ikke smider ting ud, der stadig kan bruges:

”Jeg fokuserer meget på genbrug i hverdagen. Det handler ikke kun om at købe ting, man mangler, brugt som tøj, møbler og elektronik. Det handler også om at afskaffe sig ting på en forsvarlig måde. Det kan f.eks. være ved at sælge eller give ting gratis væk, så man er sikker på, at det får et nyt liv”, siger Stinus Lindgren.