*|MC:SUBJECT|*

Sofie Carsten Nielsens tale på Folkemødet:
Vil du låne mit job?

Torsdag den 19. juni talte Sofie Carsten Nielsen på Folkemødets hovedscene. Med talen understregede hun, at politik på lange stræk er gået i stykker og lider af iltsvind. Der er behov for at tænke nyt. For tænk, hvad vi kunne, hvis vi sammen turde tage fat om virkelighedens problemer og sætte mennesker fri. Tænk, hvis vi lavede politik sammen med de mennesker, det handler om – og ikke henover hovedet på dem. Tænk, hvis vi brød vanetænkning og stilstand med nye ideer. Derfor låner hun nu sit job som politisk leder ud for en dag.

Læs mere om Sofies tale her
70-års jubilæum

Asger Baunsbak-Jensen har haft mange skiftende kasketter gennem tiden: Lærer, sognepræst, forfatter og direktør. Men én ting, som har været nærmest konstant, er hans medlemskab af Radikale Venstre. I år er det 70 år siden, at han den 25. maj 1951 meldte sig ind i Radikale Venstre. Siden er der løbet meget vand i åen, og Asger Baunsbak-Jensen har i sin tid i partiet både været medlem af Radikale Venstres hovedbestyrelse, været landsformand og ikke mindst været medlem af Folketinget.

I anledning af hans 70-års jubilæum har Radikalt besøgt Asger Baunsbak-Jensen i hans hjem i Farum for at høre om hans tid i partiet, partiets udvikling og fremtid set gennem hans øjne.
Læs hele artiklen
Lotte Rod: Vi har brug for at tale med hinanden om, hvad meningen med skolen er

Syv år efter folkeskolereformen blev indført, er folkeskolen ikke blevet forbedret. De gode intentioner er blevet udvisket fra tavlen. For hver sjette elev, der går ud af folkeskolen, kan hverken læse, skrive og regne. I dette interview fortæller Lotte Rod, hvordan vi relancerer folkeskolen. Men uden det sker overilet og oppefra.

Læs hele interviewet
På besøg i Joannahuset – et sted, hvor man ikke bare skal passe sig selv

På Christianshavn ligger Joannahuset, Danmarks første børne-ungekrisecenter. Et sted, hvor børn og unge i akutte og kriselignende situationer kan søge hen for husly, omsorg og rådgivning. I artiklen her kan du møde Jette Wilhelmsen, daglig leder af Joannahuset, og høre mere om, hvilke tanker der ligger bag Joannahuset, og hvordan det kan blive endnu bedre for de børn og unge, der måtte søge derhen.

Kom indenfor i Joannahuset
Mød KRV-kandidat Anne Marie Geisler Andersen: Vi træffer de bedste beslutninger gennem en bred dialog i lokalsamfundet

Anne Marie Geisler Andersen har både siddet i Københavns Borgerrepræsentation, Folketinget og nu Esbjerg Byråd. På trods af, at Radikale Venstre kun har et enkelt mandat i byrådet, er det blevet til en del indflydelse på den måde, der bliver lavet politik på med mere åbenhed og inddragelse. Anne Marie Geisler Andersen, som nu er spidskandidat til byrådet i Esbjerg, fortæller her om sin tid som kommunalpolitiker, valgkampen og de politiske visioner.
Læs hele interviewet
EU-klummen: En regnbue deler Europa

Det har været opløftende at betragte den beslutsomhed, tyskerne har lagt for dagen under EM-slutrunden. Og her mener jeg ikke på banen, men i sagen om regnbueflaget, som UEFA forbød München at oplyse deres stadion i. Ikke nok med at en række andre tyske stadioner valgte at oplyse regnbueflaget, også en række af Sydtysklands største virksomheder som BMW og Siemens lod deres logoer svøbe i regnbuens farver.

Hele virakken skyldes Ungarns nye lov, der forbyder at oplyse unger under 18 år om homoseksualitet og kønsskifte, og som udgør Viktor Orbans seneste angreb på LGBT-personer i landet. Desværre har loven vist, at EU er dybt splittet i spørgsmålet.
Læs hele Morten Helvegs klumme
Internationalt Perspektiv: Finsk kommunalvalg i en coronatid – digitale tiltag og hurtig planlægning

Egentligt skulle det finske kommunalvalg have været afholdt d. 18. april 2021. Men overskygget af nedlukning og coronarestriktioner blev valget i stedet udskudt, mens myndighederne gik i tænkeboks for at planlægge et pandemisikkert valg og afvente en lempelse af restriktionerne. Den nye valgdato blev søndag d. 13. juni 2021. Som forsøg blev der i perioden 26. maj til 8. juni oprettet drive-in valgsteder, hvor vælgerne coronasikkert kunne afgive deres stemme fra deres biler. For partierne betød det, at valgkampen høj grad var digital, og kun i de sidste 2-3 uger før valgdagen blev fysiske events mulige.

Kan vi ende i en lignende situation i Danmark til november? Vi håber det ikke! Men derfor har vi spurgt vores søsterparti Svensk Folkeparti (SFP) om deres erfaringer med valgkamp i en post-coronatid.
Læs mere om valget i Finland
Vær med til 100 timers dørbank

Frem mod kommunalvalget igangsætter Radikale Venstre og kandidater fra hele landet den mest ambitiøse og intensive omgang dør til dør, som Radikale Venstre nogensinde har set. De sidste 100 timer inden valget den 16. november, vil en landsdækkende indsats af radikale kandidater og frivillige tage ud og møde vælgerne der, hvor de har tid og føler sig trygge – og ikke lige er på vej i Netto. Skal du med?
Quiz om halvåret, der gik

Test din viden om, hvad der indtil videre er sket i 2021 ved at svare på 13 spørgsmål. Vi tjekker besvarelserne i starten af august og ser, om nogen af jer har fortjent en magenta-farvet ”goodie bag.” I tilfælde af mange rigtige svar ser vi os nødsaget til at trække lod for at finde en vinder.

Tag quizzen på medlemsnetværket
Nu kan du tilmelde dig landsmødet 18.-19. september

Sæt kryds i kalenderen og gør dig klar til årets landsmøde, der afholdes i weekenden 18. – 19. september 2021 på Nyborg Strand. Tilmeldingsgebyret er 100 kr. for hele weekenden og er gældende for både delegerede såvel som ikke-delegerede.
Læs mere om landsmødet, herunder program og tilmelding på siden her:
Tilmeld dig Landsmødet 2021
Navne og begivenheder, juli og august 2021

I juli måned står den for manges vedkommende på sommerferie, og derfor kører de radikale aktiviteter også på lavt blus.

Til gengæld bliver der masser af aktiviteter igen i august, hvor den blandt andet står på Radikal Ungdoms landsmøde, Tal Med samt en række valgmøder, hvor du kan møde kandidater til landsformands- og næstformandsposten.

Følg os på twitter Følg os på twitter
Føg os på facebook Føg os på facebook
Følg os på Instagram Følg os på Instagram
Radikale Venstre