Efter lang tids planlægning og spænding blev Grønt Generationsråd skudt i gang i weekenden. Her mødtes 24 borgere på tværs af generationer og politiske ståsteder til den første digitale samtale om fremtidens klimapolitik. Her kan du møde nogle af deltagerne og høre, hvorfor de har meldt sig.

Af Emma Agner Carstensen

Det var 24 spændte borgere, der lørdag sad klar foran skærmen. Ved Grønt Generationsråds første møde mødtes borgerne med forventninger, bekymringer og håb for fremtidens klimapolitik.

I januar lancerede Radikale Venstre Grønt Generationsråd for at inddrage borgerne i samtalen, problemerne og løsningerne på klimakrisen. For der er brug for, at vi tænker nyt, og sammen finder løsninger, hvis vi skal nå at vende udviklingen.

Deltagerne er blevet udtrukket, så de repræsenterer os danskere på kryds og tværs. De næste måneder skal folkene bag demokratihuset WE DO DEMOCRACY drive samtalen med Grønt Generationsråd, så borgerne i fællesskab kan forme deres bud på, hvordan vi samler danskerne om at løse klimakrisen. Læs mere om forløbet her: https://fremad.radikale.dk/nyheder/gront-generationsraad/

”En mulighed for at mødes på midten”

Skal vi finde rigtige løsninger på verdens meget virkelige klimaproblemer, må vi gøre det sammen. Et grønt Danmark når vi kun i fællesskab. Rådet samler generationer fra alle dele af landet, og holdningerne går på tværs af det politiske landskab. Fælles for alle er dog ønsket om at deltage i samtalen og bidrage til løsningerne. Her kan du møde et par af deltagerne.

”Selvom de unge har sat fuld fart på klimadebatten med Fridays for Future og andre demoer, så er det vigtigt, vi også husker alle de andre. Det er enormt vigtigt, at danskerne ikke deles på klimapolitikken, men derimod samles”.

- Andreas, medlem af Grønt Generationsråd

Jeg ser borgersamlinger/borgerting som et vigtigt værktøj, når man skal diskutere politik. Specielt i disse populismens tider da det giver en mulighed for at kunne mødes på midten og komme frem til noget, som er bedst for os alle. Samtidigt ser jeg dette generationsråd, som en god måde for borgerne at have reel indflydelse på de emner, der berører os alle. Som den grønne omstilling”.

- Leonardo, medlem af Grønt Generationsråd

Jeg er bange for den stigende polarisering i samfundet og de konsekvenser den kan have for vores syn på hinanden. Jeg håber at arbejdet i Rådet vil vise os, hvor vigtigt det er at lytte til og respektere hinanden på tværs af skel

-  Nicoline, medlem af Grønt Generationsråd

En klimapolitik vi kan se hinanden i

Netop som reaktion på den stigende splittelse i samfundet, er håbet for Grønt Generationsråd at vise, at vi sagtens kan samles om klimapolitik.

Målet er, at panelet skal udpege måder, hvorpå vi kan nå i mål med at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030. Grønt Generationsråd vil gennem hele processen lære om klimaudfordringerne, de mulige løsninger og vil så debattere og udforme anbefalinger som de til sidst overleverer til den radikale folketingsgruppe.

Læs mere om Grønt Generationsråd