Hegaard: Udlændingepolitik skal fra
kampplads til sund fornuft-plads

Kommentarsporene på de sociale medier har det med at koge helt over, når det handler om udlændingepolitik. Især når politikere kommer med forslag om smykkelov, udvisnings-ø, beklædningspoliti og forbud mod at have tørklæde på i offentlige institutioner.

Og det ikke ligefrem befordrende for den demokratiske samtale. Det skaber splid og resulterer ikke i politik, der skaber reelle løsninger på problemerne, mener Kristian Hegaard, der håber på et opgør:

”Vi ønsker, at udlændingeområdet går fra at være en kampplads til, at det bliver en sund fornuft-plads”.

Sådan lød det fra ham, da han i slutningen af januar var på talerstolen i den nærmest rituelle debat, som Dansk Folkeparti indkalder til. Det er nemlig blevet lidt af en årligt tilbagevendende begivenhed, at Dansk Folkeparti kalder til ”Forhandling om regeringens værdipolitik med fokus på de udfordringer, der følger af indvandringen”.

For meget fokus på stramninger og kage

Kristian Hegaard indledte sin ordførertale i Folketingssalen med at sammenligne diskussionen om udlændingepolitik med en gladiator-kamp:

”Normalt forbinder vi kamppladser med romerske gladiator-arenaer. Kampe hvor det kan gå vildt for sig. Der er stort engagement, men hvor resultatet af kampen ikke nødvendigvis fører til noget. Noget rigtigt. Sådan føles det også indimellem i den politiske arena, når der diskuteres udlændingepolitik. Udlændingepolitikken har i for mange år haft et ensidigt fokus på antal stramninger og kage. Som var det et mål i sig selv. I stedet for stramninger eller lempelser, bør det handle om sund fornuft”.

Tre Radikale indsatsområder

Som integrations- og udlændingeordfører har han udpeget tre steder, hvor der mangler sund fornuft på udlændingeområdet:

For det første er det for svært for danskere at få lov til at bo i deres fædreland, hvis de forelsker sig i ”den forkerte”. Man bliver straffet, hvis dén person, man forelsker sig i, har den efter loven forkerte nationalitet.

”Størst er kærligheden, siges det. Gid det var så vel i praksis”, som Kristian Hegaard siger.

For det andet bør uddannelse tælle med på lige fod med beskæftigelse for permanent opholdstilladelse:

”Lad os ligestille uddannelse med beskæftigelse ved permanent opholdstilladelse. Vi skal straffe dem, der begår kriminalitet. Ikke dem der tager en læreplads eller en uddannelse”, sagde Kristian Hegaard fra Folketingets talerstol.

Og for det tredje bør man, hvis man er født og opvokset i Danmark, kunne få statsborgerskab, når man er 18 år.

Han sluttede sin tale i Folketingssalen af med en opfordring til at gå fra at tale MOD og OM mennesker og i stedet tale TIL og MED mennesker:

”Integrationen lykkes mange steder. Det skal vi rose, men vi kan sagtens få flere i job og uddannelse. Flere løsninger og mindre polarisering. Sådan ser vi et stærkt Danmark i et internationalt samfund”.