Radikale foreninger bruger verdensmålene i deres arbejde

Verdensmålene er her, der og alle vegne. Men er der noget om snakken? Der er i hvert fald meget at snakke om, hvis man bruger verdensmålene som oplæg til dialog. Det gør flere radikale foreninger, som har god succes med at bruge verdensmålene i deres lokale arbejde.

Af Benedikte Alberg Kloth

Med verdensmålene som omdrejningspunkt har lokale radikale kræfter 2020 igennem lavet projekter for at komme i dialog med borgerne i deres lokalsamfund. Radikale Venstres Internationale Udvalg har støttet projekterne med penge fra Hermod Lannungs Fond, og selvom 2020 spændte ben med aflysninger og udsatte events, har verdensmåls-projekterne været en stor succes.

Silkeborg

I Silkeborg har den radikale lokalforening udarbejdet et valgprogram bygget på verdensmålene. Med formand Svend Erik Milsgaard i spidsen har lokalforeningen kortlagt Radikale Venstres eksisterende politik i forhold til hvert af verdensmålene. Det er sammen med en beskrivelse af hvert verdensmål og en liste over, hvad Radikale vil gøre for verdensmålet i Silkeborg Kommune blevet trykt på 17 verdensmålskort, som særligt udvalgte og interesserede kan få udleveret som et samlet valgprogram.

Radikale Venstre Silkeborg har fået trykt 2000 styks af de nye verdensmålsprogrammer, som er designet, så de enkelte verdensmålskort kan opdateres og skiftes ud, og dermed holde valgprogrammet helt opdateret frem til kommunalvalget i november. Radikale Venstre Silkeborg har også fået lavet ekstra kort for deres egne mål om kultur-, fritids- og idrætspolitik, som kan tilføjes valgprogrammet.

Kolding

I Kolding har en verdensmålspavillon sat den fysiske ramme om flere aktiviteter knyttet til verdensmålene. I august lagde Radikale Venstre Kolding ud med fokus på den grønne by og verdensmålene om Bæredygtige byer, Ansvarligt forbrug og produktion og Klimaindsatsen. Det blev til mange gode input fra koldingenserne med ideer til, hvordan de ville gøre Kolding grønnere. I september fulgte Radikale Venstre Kolding op med en torvedag med fokus på Livet i havet. Her blev koldingenserne testet på deres viden om forholdene i Kolding Fjord med mulighed for at vinde lækre præmier i form af rødspætter – helt i verdensmålets ånd.

Faaborg-Midtfyn

I Faaborg-Midtfyn afventer de lokale radikale kræfter, at forsamlingsrestriktionerne slækkes, så de kan afvikle en planlagt verdensmålsdag på Midtfyns Gymnasium. Her er elever, familier og alle andre interesserede inviteret til oplæg og workshops om verdensmålene. Udover penge fra Radikale Venstres Internationale Udvalg har Faaborg-Midtfyn Kommune også støttet arrangementet økonomisk.

Spil med om verdensmålene

Pengene fra Hermod Lannung Fonden er også gået til indkøb af 25 verdensmåls-dialog-spil, som Internationalt Udvalg har sendt gratis ud til interesserede radikale lokalforeninger over hele landet. Formålet med spillet er at gøre deltagerne klogere på verdensmålene og skabe dialog om de emner, som verdensmålene dækker over – i kontekst fra lokalt til globalt plan. Spillene er derfor ideelle at bruge som kick-off til kommunal- og regionsrådsvalget og til at komme godt rundt om en masse politikområder i dialog med frivillige, ung-radikale, tværpolitiske netværk eller andre relevante partnere.

Du kan se, hvilke lokalforeninger du kan låne spillet fra i nedenstående oversigt. Skriv til iu@radikale.dk, hvis du vil have et verdensmålspil tilsendt til din lokalforening (nb. begrænset antal tilbage).

Verdensmålsjulekalender

Internationalt Udvalg har desuden fået deres egen facebookside - Radikal International - hvor du kan følge med i udvalgets aktiviteter. Her har Verdensmålene fået deres egen julekalender med eksempler på projekter, frivillige og politikere, som arbejder med verdensmålene på lokalt, regionalt, nationalt og europæisk plan. Du kan finde og gense alle julekalenderens videoer på facebooksiden.

Mere verdensmål i 2021

Ovenpå den store interesse for verdensmålsprojektpuljen søger Internationalt Udvalg penge til en ny runde af verdensmålsprojekter i 2021. Pengene er øremærket arrangementer, som sætter fokus på verdensmålene, men det må også gerne være i kontekst af kommunal- og regionsrådsvalget. Hold øje med Radikal International eller her i bladet for, hvornår der åbnes op for ansøgninger. Du kan også kontakte næstformand for Internationalt Udvalg Johannes Rolighed Xie på johannesxie@gmail.com ved spørgsmål.

Disse lokalforeninger kan kontaktes, hvis du vil låne et verdensmålsspil: