EU hænges ud som coronaskurk – men kritikken er et fejlskud

Af Morten Helveg Petersen

Endelig fik vi en positiv EU-historie, tænkte jeg i løbet af efteråret. Medierne beskrev igen og igen, hvordan EU havde sikret sig milliarder af vacciner, og at Danmark via EU har købt vacciner nok til at vaccinere hele 15 millioner borgere.

Men i løbet af få dage visnede roserne, og EU blev pludselig udråbt til at være en coronaskurk, der havde købt for få vacciner, var for langsom i sin godkendelse og som holdt medlemslandene som gidsler i sit langsommelige bureaukrati. Bare se på Israel, der på egen hånd havde købt rigeligt med vacciner. Eller på UK, der udstedte nødgodkendelser i samme fart, som når Boris Johnson friserer sit hår.

’Danmark må bryde fri af EU’s lænker’, lød klagesangen anført af Morten Messerschmidt fra Dansk Folkeparti – og den bed sig fast. Det hjalp ikke, da kommissionsformand von der Leyen gik ud og sagde, at landene burde begynde at vaccinere samme dag, for det blev udlagt som at landene skulle sidde og vente på hinanden i stedet for at komme i gang.

Det ærgrer mig enormt, at en så positiv EU-historie er blevet tabt på gulvet. For sandheden er selvfølgelig, at vi kan langt mere sammen, end vi kan hver for sig. Derudover er skudsmålene mod EU rene fejlskud. EU’s vaccinestrategi er dikteret af medlemsstaterne, som gav Kommissionen et begrænset beløb af købe vacciner for.

Danmark har selv sagt ja til fælles indkøb, og på det tidspunkt var der ingen dystre ryster fra bakspejlsprofeterne. Berlingske kunne desuden afsløre, at netop Dansk Folkeparti havde stemt imod at øge budgettet til EU’s vaccineindkøb gennem Folketingets Europaudvalg. Partiet har altså bidraget til det selvsamme problem, som man nu kritiserer EU for.

Mange fremhæver Israel som et land, der sagtens kan klare sig selv i vaccinekapløbet. Men der er mere til den historie. Landet har sagt ja til at udveksle borgernes sundhedsdata med Pfizer for så til gengæld at modtage millioner af doser af vaccinen. Det ville kræve en længere diskussion, hvis den danske regering skulle sige ja til noget lignende.

Desværre har det været småt med opbakningen fra Danmarks noget EU-misfornøjede regering. Og det spiller ind i et større billede, som vi har set igen og igen. Nemlig at Danmark lukker sig om sig selv.

Først så vi nølen fra den danske regering, når det handler om opbakning til EU’s sundhedsunion. Altså lovgivning, der skal forberede Europa på fremtidige epidemier, hvilket åbenlyst er en god ide.

Og nu tøver regeringen i spørgsmålet om fælles europæisk vaccinepas. I stedet for at samarbejde om at udvikle et vaccinepas via EU er Danmark og flere andre lande gået i gang med at udvikle deres eget. Hvis man i stedet satte sig sammen og fandt en fælles europæisk løsning, ville det komme hele Europas befolkninger til gode, for så var der sikkerhed for, at vaccinepasset faktisk ville være anerkendt af samtlige EU-lande.

En fælles løsning er den eneste vej frem, så vi langsomt og sikkert kan få genåbnet Danmark og Europa i takt med at flere bliver vaccineret, og foråret kommer.