Morten Helveg Petersen, medlem af Europa-Parlamentet for Radikale Venstre
Ældre udgaver

En regnbue deler Europa

"Den eneste måde, vi kan sikre rettigheder for homoseksuelle og transkønnede i Ungarn, er ved at true landet med artikel 50 eller at trække Ungarn i EU-støtte. At bruge den berygtede retsstatsmekanisme, der gør, at EU kan trække lande i støtte, hvis de træder retsstaten under fode."

Af Morten Helveg Petersen, medlem af Europa-Parlamentet

Det har været opløftende at betragte den beslutsomhed, tyskerne har lagt for dagen under EM-slutrunden. Og her mener jeg ikke på banen, men i sagen om regnbueflaget, som UEFA forbød München at oplyse deres stadion i. Ikke nok med at en række andre tyske stadioner valgte at oplyse regnbueflaget, også en række af Sydtysklands største virksomheder som BMW og Siemens lod deres logoer svøbe i regnbuens farver.

Hele virakken skyldes Ungarns nye lov, der forbyder at oplyse unger under 18 år om homoseksualitet og kønsskifte, og som udgør Viktor Orbans seneste angreb på LGBT-personer i landet. Orban selv hævder at ville beskytte familieværdierne, men det er naturligvis et komplet uacceptabelt angreb på en seksuel minoritet, som EU ikke kan tillade i et medlemsland. Det er ikke mindst skrækkeligt, at loven er en del af en lovpakke, der skal forhindre pædofili, hvorved Orban altså kæder homoseksualitet og kønsskifte sammen med pædofili. Det er der absolut intet belæg for at gøre.

Desværre har loven vist, at EU er dybt splittet i spørgsmålet. Det europæiske råd stemte om en fordømmelse af Ungarns nye lov, og her stemte 17 ud af de 27 lande heldigvis for en fordømmelse. Det skræmmende perspektiv er dog, at 10 lande lader til at synes, det er okay at diskriminere en minoritet. Fordelingen ligner den velkendte øst/vest-opdeling, og vi kan derfor konkludere, at jerntæppet er blevet erstattet af en regnbue tværs gennem Europa.

Lande som Polen og Slovenien støtter Ungarn i sagen, men heldigvis lader et flertal af EU’s medlemslande til at mene, at Orban nu har krydset en rød streg. Hollands Mark Rutte talte på topmødet for få dage siden ligefrem om at smide Ungarn ud af EU.

Og jeg forstår det godt. For hvor flot gestussen med regnbueflaget end er, må vi bare være erkende: Regnbueflaget er ikke nok. Orban vil bruge den symbolske gestus til at fortælle sine vælgere, at det øvrige Europa har lidt moralsk skibbrud, og at han sørger for at holde fast i de gode, kristne familieværdier.

Nej, den eneste måde, vi kan sikre rettigheder for homoseksuelle og transkønnede i Ungarn, er ved at true landet med artikel 50 eller at trække Ungarn i EU-støtte. At bruge den berygtede retsstatsmekanisme, der gør, at EU kan trække lande i støtte, hvis de træder retsstaten under fode. Mekanismen blev vedtaget for et halvt år siden på EU-niveau, men desværre har den samlet støv lige siden. Kommissionen har ikke brugt den en eneste gang, og det er alt for ringe.

Derfor har Europa-Parlamentet nu - med pres fra Renew Europe - besluttet at true med at trække Kommissionen i retten. Ord er åbenbart ikke nok, og opfattelsen i Renew Europe er, at Kommissionen svigter sit ypperste ansvar, nemlig forsvaret af EU-traktaten.

Nok er nok, og kampen for fælles europæiske værdier må og skal vindes, hvis EU i længden skal bestå.