I TAL OG BILLEDER:
HER ER KLIMAHELTE OG -SYNDERE PÅ MIDDAGSBORDET

Hvis du gerne vil leve mere bæredygtigt, er indkøbskurven et oplagt sted at starte. For fødevareforbruget står for en ganske stor del af den gennemsnitlige danskers årlige CO2-regnskab.

Tre af vores årlige 17 ton CO2, som vi i snit hver især udleder, kommer fra mad og drikke.

Så vores fødevareindtag er altså en større post end fx vores forbrug af el-, varme- og brændstof.

Men hvad er det så, du skal holde dig fra, hvis du gerne vil spise mere bæredygtigt?

Det har tænketanken CONCITO gjort det lidt lettere at få styr på. De har nemlig lige åbnet ”Den store klimadatabase,” der analyserer klimabelastningen for 500 af de mest almindelige føde- og drikkevarer.

Det er for eksempel her, du kan se, at en oksemørbrad udleder cirka lige så meget CO2 som en køretur til Paris.

Se Den Store Klimadatabase HER

Databasen viser ikke overraskende, at det røde kød – som okse, kalv og lam - fører an som det mest klimabelastende kød. Mens svin og kylling hører til i den lave ende af kød-oversigten.

Ser vi på grøntsager er grønkål, hvidkål, rosenkøl, spidskål og gulerødder dine klimavenner. Men en knold fennikel (4,46 kg CO2 per. kg) og soltørret tomat (1,95 kg CO2 per. kg) hører til i den tunge ende.

For frugter kommer det nok heller ikke bag på dig, at avocado hører til blandt de store klimasyndere. Både pga. transport og produktionen. Til gengæld er det måske en overraskelse, at blåbær topper listen. Og at en ananas fx ikke er så slem, selv om den også udleder en del CO2 under transporten til Danmark.

Klimadatabasen giver også et meget godt overblik over, hvilke alternativer du kan kaste dig over, hvis du vil barbere lidt af kød og CO2-forbruget. Fx kan du skifte det hakkede oksekød ud med falafel. Eller lave en vegetarlasagne i stedet for den normale af oksekød.

Klimahensyn er også kommet med i de nye kostråd, der skal bidrage til at indfri målsætningen om at reducere Danmarks drivhusgasudledning med 70 procent i 2030.

Vi bliver nu opfordret til at skrue ned for kød og op for grøntsager, bælgfrugter og fuldkorn.

tjek de nye kostråd ud her

Men hvad afholder os så fra at kaste os over kødet?

Det har CONCITO også set på.

Mange af os kan simpelthen bare godt lide smagen af kød. Eller har stadig lettest ved at sammensætte et måltid, hvor kød spiller en rolle.

Dyk selv ned i tallene i ”Den store klimadatabase” og se, hvordan de forskellige fødevarer er placeret.

Og er du i tvivl, kan du være helt sikker på, at med i hvert fald én drikkevare kan du altid slukke tørsten med god klimasamvittighed…