Sundhed

Tillid og tryghed i sundhedsvæsnet

Fra #DetKuHaVæretMig til #DetSkalAldrigBliveJer

Det skal være trygt at være patient i vores sundhedsvæsen. Det må der aldrig kunne stilles spørgsmålstegn ved. Alle patienter skal have tillid til, at de får en behandling af høj kvalitet - omgivet af dygtigt personale.

Men det skal også være trygt at være ansat i sundhedsvæsnet. Den enkelte læge og sygeplejerske skal kunne udføre sit arbejde bedst muligt, uden at frygte for at ende i en strafferetssag, som vi har set i den såkaldte Svendborgsag.

I Radikale Venstre tror vi ikke på, at kontrol og straf gør vores sundhedsvæsen bedre. I stedet skal sundhedspersonalet have ordentlige vilkår, så de kan yde det bedste for alle os, der har brug for dem, når vi bliver syge eller kommer til skade. Vi foreslår derfor en tillidspakke med otte konkrete forslag, der skal genetablere et sundhedsvæsen med tillid til de ansatte i fokus.

De mennesker, der hver dag går på arbejde på vores sygehuse og andre sundhedstilbud kæmper en brav kamp for at yde deres bedste i et presset sundhedsvæsen. De skal løbe stærkere end nogensinde – samtidig med at både kravene til dokumentation er blevet flere og sanktionerne hårdere.

Resultatet ser vi nu – bl.a. i den såkaldte Svendborgsag, hvor en ung læge er blevet dømt for ikke skrive en ordination ind i en journal – som der i øvrigt ikke var andre end hende selv, der læste. Sagen har medført en heftig debat, og rigtig mange læger står frem og påpeger, at de selv har handlet på samme måde, som den dømte læge, da det er et af de kompromiser, man gør i en del af en travlt hverdag.

En af vejene til bedre vilkår for både patienter og personale er, at vi holder op med at kræve det umulige af vores sundhedsvæsen. Derfor vil vi droppe produktivitetskravet til sundhedssektoren permanent. Derudover vil vi arbejde for at få gennemført en tillidspakke, der skal sikre rimelige krav og rettigheder for sundhedspersoner og styrke læringskulturen i sundhedsvæsnet.

Rimelige rettigheder for sundhedspersonale

Det danske sundhedspersonale er kompetent og har en høj faglighed. Men det er umuligt helt at undgå, at der begås fejl. Radikale venstres holdning er, hvis der er tale om grove fejl, så skal sundhedspersonalet selvfølgelig stilles til ansvar. Men hvis der er tale om, at der er ’huller’ i det samlede system, er det helt urimeligt, at en læge kan blive straffet.

Derfor vil vi i Radikale Venstre arbejde for:

Økonomi

Vi foreslår, at der afsættes 1.5 mio. kr. til en Ankeinstans for sundhedspersonale til 2 juridiske årsværk, som skal tilknyttes nævnenes hus i Viborg. Vi foreslår at afsætte 3.5 mio. kr. til styrkelse af Arbejdstilsynet. Midlerne er afsat på Radikale Venstres finanslovsforslag.