Arbejdere på en byggeplads med kran og betonelementer
Arbejdsmarked

Senere tilbagetrækning kræver bedre arbejdsmiljø

Radikale Venstre ønsker at give et samfund videre til vores børn, der er endnu bedre end det, vi fik i arv af vores forældre. Derfor beder vi de, der kan, om at tage en ekstra tørn på arbejdsmarkedet, så vi kan foretage milliardinvesteringer i vores børns opvækst. Vi kalder det en generationsgave.

Vi er bevidst om, at der allerede i dag er grupper på det danske arbejdsmarked, som er hårdt belastede af et nedslidende arbejdsmiljø. Derfor har vi foreslået at styrke seniorførtidspensionsordningen, så ældre, der har mistet den fulde arbejdsevne får mulighed for at gå på seniorførtidspension.

Vi ønsker dog samtidig at sætte ind over for hårdt psykisk og fysisk belastet arbejdsmiljø med en massiv forebyggelsesindsats. Vi tror på, at forebyggelse er en forudsætning for, at fabriksarbejdere, sygeplejersker og mange andre grupper med hårde arbejdsmiljøer kan blive et år ekstra på arbejdsmarkedet. Vi skal undgå, at mennesker bliver nedslidte. Derfor foreslår vi en ny arbejdsmiljøpakke, der målrettet sigter mod at reducere fysisk og især psykisk nedslidning.

Vi foreslår:

Finansiering

Forslagene i vores arbejdsmiljøpakke finansieres af de midler, som endnu ikke er brugt i Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse. Der resterer ca. 400 mio.kr. i fonden.

Fakta

Med velfærdsaftalen fra 2006 om gradvist stigende pensionsalder etablerede V, K, S, R og DF en Forebyggelsesfond (senere Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse) med en kapital på 3 mia. kr. Med finansloven for 2016 blev de arbejdspladsrettede forebyggelsesprojekter i nedslidningstruede brancher afviklet, og der er ikke taget initiativ til at iværksætte nye aktiviteter til trods for, at der resterer godt 400 mio. kr. i fonden.

Der er fortsat store udfordringer med nedslidning på de danske arbejdspladser. Fra 2010 til 2015 er antallet af anmeldte erhvervssygdomme steget med 25 pct. I 2015 blev der samlet anmeldt godt 21.000 erhvervssygdomme. Fra 2010 til 2015 er antallet af psykiske arbejdsskader steget med 78 pct. (Kilde: FTF notat, 09.09.2016).