Menneskemylder på strøget i København
Arbejdsmarked

Radikale veje ud af ledig­heds­krisen

Coronavirus har med et fingerknips ændret situationen på det danske arbejdsmarked. En brat omvæltning med arbejdsløshed og bekymring for tusindvis af danskere. Det kræver politisk handling, så der er fodfæste at få for dem, som sendes ud i ledighed af corona-krisen. Derfor foreslår Radikale Venstre en akut forbedret beskæftigelsesindsats med fokus på uddannelse og virksomhedsnær opkvalificering, som skal i gang nu og inden de mange hjælpepakker udfases.

På få måneder er livet vendt på hovedet for tusindvis af mennesker. Omkring 48.000 har mistet jobbet siden marts. Ledigheden er vokset med 36 pct. og der er nu omkring 180.000 mennesker der står uden job. Særligt hårdt går det ud over ufaglærte og mennesker med ikke-vestlig baggrund.

Endnu flere er usikre på om de kan vende tilbage når de midlertidige hjælpepakker ophører. Unge i færd med at afslutte uddannelse kigger ind i en usikker start på arbejdslivet. Og så er der selvstændige, som har en forretning uden omsætning, samt udlændinge som ikke ved, om midlertidige ændringer i deres ansættelsesophold betyder, at de mister retten til ophold i Danmark. Mange bekymrer sig. Må mine drømme sættes på hold? Mister jeg kontrollen over min egen situation?

Det er virkelige problemer, som kræver politisk handling. Nedenfor præsenterer vi vores konkrete bud.

Akut håndsrækning til ledige

Her og nu er der brug for en ekstraordinær håndsrækning til de mange der bliver ledige, som resultat af corona-krisen. Det gælder særligt ufaglærte, faglærte og unge, som afslutter deres uddannelse.

Mennesker med den svageste tilknytning til arbejdsmarkedet skal vi gribe, før de falder ved at undgå, at de ender i langvarig ledighed.

Derfor vil vi sikre, at de holdes i tæt kontakt med virksomheder og arbejdsmarked.

Derfor foreslår vi følgende midlertidige tiltag som skal gælde resten af 2020:

Ni veje ud af ledighedskrisen