Markvej
Landbrug og fødevarer

Danmark skal investere massivt i planter til mennesker

Vi skal ikke tage bøffen ud af munden på danskerne, men vi skal få en ny dansk styrkeposition til at spire: Nemlig plantebaserede fødevarer. Planter til mennesker skal blive en lige så stor del af vores landbrugskultur og madkultur som bacon og smør. Derfor vil Radikale Venstre investere fire mia. kr. i en massiv satsning på plantebaserede fødevarer frem mod 2030.

Klimadagsordenen er rykket ind på landbrugsområdet. Der er endnu ikke vedtaget et bindende klimamål for landbruget. Men uden markante politiske tiltag vil dansk landbrug udlede 16 mio. ton CO2 i 2030, og det er alt for meget, når Danmark på tværs af alle sektorer kun må udlede 23 mio. ton CO2 i 2030. Selvom vi anlægger et ekstremt optimistisk skøn på de andre sektorer, så kommer vi næppe uden om cirka en halvering af landbrugets udledning fra 16 mio. ton CO2 til 8 ton Co2 frem mod 2030.

Det bliver en stor opgave, og det er helt afgørende, at vi løser den på en måde, hvor vi udvikler, og ikke afvikler dansk landbrug. Heldigvis har Klimapartnerskabet for Fødevare- og Landbrugssektoren allerede fremlagt en række forslag til, hvordan vi gennem jordudtagning og nye miljøteknologier kan komme et stykke af vejen.

Men det er ikke nok. Vi bliver også nødt til at udvikle vores fødevareproduktion i en mere plantebaseret retning. Klimarådet når til samme konklusion i deres rapport om vejen til de 70 procent. De peger på plantebaserede fødevarer som et middel til at nå vores egne nationale klimamål og brødføde en stigende verdensbefolkning.

For i takt med at den globale befolkning vokser og gennemsnitsindkomsten stiger, vil efterspørgslen efter kød og mejeri også stige. Hårdt tilkæmpede reduktioner per kilo kød eller liter mælk risikerer at blive ædt op af den sigende efterspørgsel, hvis ikke vi udvikler attraktive plantebaserede alternativer.

Heldigvis viser flere markedsundersøgelser, at efterspørgslen allerede er ved at finde nye veje. En måling lavet af Gallup for Landbrug & Fødevarer viser, at omkring halvdelen af danskerne ønsker at spise mere plantebaseret. En måling lavet af Voxmeter viser desuden, at 6 ud af 10 danskere mener, at Danmark skal gå foran i det internationale kapløb om at være bedst til at producere plantebaserede fødevarer, og 8 ud af 10 danskere lægger vægt på, at råvarerne til de plantebaserede fødevarer bliver dyrket i Danmark.

På globalt plan investeres der allerede milliarder i udvikling af nye plantebaserede fødevarer – lige fra Bill Gates til de store fødevarekoncerner Unilever og Nestlé. Og ifølge en ny global markedsanalyse forventes der en tocifret årlig vækstrate på plantemad fra 2020-2027.

Den bølge skal Danmark være med på. Ikke bare fordi vi er en grøn førernation. Men også fordi vi gerne vil fortsætte med at være en ledende fødevare- og landbrugsnation. Hvis ikke vi rykker nu, risikerer vi, at udviklingen går forbi os.

Men det er en stor opgave. For dansk landbrug har igennem årtier været bygget op omkring den animalske produktion. 80 pct. af vores landbrugsareal bliver i dag brugt til at dyrke dyrefoder. Kun 10 pct. af vores landbrugsjord bliver dyrket til humanernæring. Og når vi kigger på hylderne i de danske supermarkeder, så bærer mange af de nye planteprodukter desværre præg af at være baseret på importerede råvarer.

Det vil derfor kræve en massiv udviklingsindsats og betragtelige investeringer, hvis vi frem mod 2030 skal udvikle en lige så forfinet værdikæde for plantemad til mennesker, som vi har for animalske fødevarer og foder.

Heldigvis kan vi trække på 30 års erfaring med at etablere den økologiske produktionsgren – og blive verdensmester i økologisk forbrug. Nu skal vi gøre det samme med den plantebaserede produktion – bare i meget større skala og på meget kortere tid. Og her er vi også heldige at have nogle topmotiverede planteavlere, der står klar til at gribe muligheden, men samtidig efterspørger samarbejde og politisk prioritering.

Det vil vi gerne følge op på. Med dette udspil foreslår Radikale Venstre derfor en milliardsatsning i plantebaserede fødevarer. Konkret foreslår vi en handlingsplan for plantebaserede fødevarer, der skal adressere hele værdikæden og balancere push og pull incitamenter, så udbud og efterspørgsel går hånd i hånd.

Midlerne findes dels ved at øremærke eksisterende kilder, herunder forskningsmidler, landbrugsfonde og EU’s landbrugsstøtte, men vi er også villige til at finde ny finansiering.

Den nationale handlingsplan for plantebaserede fødevarer skal indeholde følgende indsatsområder

Samlet økonomi

Udspillet rummer i alt aktiviteter/finansiering:

• 60 mio. kr. årligt fra GUDP fra 2022-2029, dvs. i alt 480 mio. kr. frem mod 2030.
  • 100 mio. kr. årligt fra Innovationsfonden fra 2022-2029, dvs. i alt 800 mio. kr. frem mod 2030.
  • 100 mio. kr. årligt til Fonden for Plantebaserede Fødevarer finansieret hhv. gennem en øremærkning på 50 mio. kr. årligt fra Promilleafgiftsfonden og en ekstra national finansiering på 50 mio. kr. årligt fra 2022-2029, dvs. i alt 800 mio. kr. frem mod 2030.
  • 10 mio. kr. årligt til et internationalt forskningscenter for plantebaserede fødevarer til mennesker, dvs. i alt 80 mio. kr. frem mod 2030. Midlerne finansieres gennem nye nationale midler.
  • 75 mio. kr. i investeringsstøtte fra EU’s landbrugsstøtte 2022-2029 dvs. i alt 600 mio. kr. frem mod 2030.
  • 50-250 mio. kr. i forhøjet arealtilskud til proteinafgrøder fra 2022-2029 (50 mio. kr. i 2022; 100 mio. kr. i 2023; 150 mio. kr. i 2024; 200 mio. kr. i 2025; 250 mio. kr. i 2026-2029), dvs. i alt 1,5 mia. kr. frem mod 2030
  • 5 mio. kr. til pilotprojektet 'Andelsforeningen for planter til mennesker” årligt fra 2022-2024, dvs. i alt 15 mio. kr. frem til og med 2024. Midlerne finansieres gennem nye nationale midler.
  • 5 mio. kr. til indsatsen for at sætte mål og opfølgning. Midlerne finansieres gennem nye nationale midler.

I alt 4,280 mia. kr.

Heraf finansieres 3,78 mia. kr. gennem eksisterende midler og 500 mio. kr. fra nye nationale midler.