Virkeligheden kalder. Grøn betyder nu!

Af Morten Østergaard, den 7. marts 2020

Hvad er meningen?

Virkeligheden kalder. Klimaforandringerne buldrer løs.

Vi står i vand til knæene og problemer til halsen. Vinteren, vi lige har været igennem, er den varmeste målt i Danmark nogensinde. Timeglasset rinder ud.

De unge frygter for deres fremtid. De ældre for, at livet, som de kender det, bliver taget fra dem. Perspektiverne er forskellige. Men essensen ens: Klimaforandringerne truer med at tage kontrollen fra os.

”Hvornår stopper I med at snakke og kommer i gang med at handle inde på Christiansborg?” nærmest råber folk efter mig, når jeg i disse dage spiser klimamiddage med danskerne rundt om i landet. Over køkkenbord og køleskabsrester forklarer unge som ældre mig, at de savner mærkbar handling. Og jeg deler deres frustration.

For vores statsminister taler og tøver. Uden noget klart bud på, hvordan vi gør Danmark grønt.

Jeg har været længe nok i politik til at vide, at det kan gå hurtigt, og det kan gå langsomt. Hvis en bankkrise truer, kan politikerne lave redningspakker på ingen tid. Omvendt er det ældste trick i bogen, når ting skal gå langsomt, at pege på, hvor kompliceret det hele er. Lægge ansigtet i bekymrede folder. Forklare de mange faktorer, der først må analyseres til bunds.

Så når jeg kalder på konkret klimahandling, er det ikke, fordi jeg er påtaget utålmodig. Jeg har bare læst signalerne for dét, de er: Klimapolitikken har slet, slet ikke den politiske bevågenhed, den burde have. Den fedtes i stedet ind i proces og alle mulige overspringshandlinger.

Men klimaet har dømt nøl. Og danskerne har mistet tålmodigheden: Vi skal i gang!

Derfor har jeg gjort det klart, at hvis vi ikke har en klimaplan og en klimaaftale inden sommerferien – så har Danmark ikke længere en regering, vi bakker op om. For hvis regeringen ikke vil skride til klimahandling nu, hvad skal vi så egentlig med den?

Vores fortsatte opbakning til regeringen hviler på, at den fremlægger en plan for, hvordan vi når de ambitiøse grønne mål, vi har sat os i fællesskab – og at vi har lavet en aftale om nye markante CO2-reduktioner.

Tiden er kommet til at gøre grønt håb til grøn virkelighed.

For grøn betyder nu!

Morten Østergaard

Fra den 11. marts og frem til sommer står Radikale Venstre klimavagt foran Christiansborg.

Det gør vi for at minde Borgens politikere om de enorme forventninger, som danskerne har til os. Om at vi bryder stilstanden, dropper handlingslammelse og pyntegrøn symbolpolitik - og i stedet finder rigtige løsninger på de virkelige klimaproblemer. Nu!

Deler du det ønske, så sving forbi Christiansborg Slotsplads. Vis din støtte, få en snak, del dine ideer og bekymringer. Og lad os stå sammen om, at det nu er klimaets tur.