Morten Østergaard: Vi skal turde gøre sort forbrug dyrere og grønt forbrug billigere

4. januar 2020

Frygter du, hvad klimaforandringer kommer til at betyde for kloden og vores børns fremtid? Så er du ikke alene. Heldigvis har vi sat Danmark på en ny kurs efter valget i sommer. Årtiers symbolpolitik er lagt på hylden. Rigtige løsninger er tilbage. Tør vi, kan vi gør 2020’erne til årtiet, hvor vi endegyldigt overvinder klimaforandringerne. Men det kræver mod og handling. Derfor sender Morten Østergaard en klar opfordring til Venstre og Socialdemokratiet: Lad os gøre sort forbrug dyrere og grønt billigere.

- Danmark har brug for grønt lederskab. Det kræver, at vi lægger politik, som vi kender det, til side og tager fat på forandringen. Sammen. På Radikale Venstres vegne er min udfordring til Venstre og Socialdemokratiet:
Tør I skabe en ny virkelighed sammen med os? Hvor vi hverken gemmer os bag ideologi eller kernevælgere, når vi skal sikre planetens fremtid. Tør I finde en retfærdig og økonomisk fornuftig måde at komme forureningen af vores klima til livs? Tør I gøre, som vi gjorde da vi begyndte at bekæmpe vores miljøproblemer og indføre det snusfornuftige princip, at jo mere du forurener, jo mere skal du betale? Vi kunne jo kalde det sund, grøn fornuft.

Sådan lyder det fra Radikale Venstres politiske leder, Morten Østergaard ved indgangen til 2020’erne, hvor den største udfordring er og bliver klimaet. At skulle skære 70 procent af den danske drivhusgas-udledning er en kæmpe udfordring, der kræver, at danske politikere tør tage fat på problemet: Mindre sort forbrug – mere grønt!

- Det er banalt, men det skal være billigere at have et grønt forbrug og dyrere at have et sort. Danskerne er et af de folkefærd i verden, som sætter det tungeste CO2-aftryk på vores klode. I dag er det alt for billigt at forurene vores klima. Vismændene siger det, de grønne organisationer siger det: Den skarpeste kniv, vi har i klimaskuffen, er at beskatte CO2 og gentænke vores skatter. Det er for billigt at flyve og køre sort. Derfor skal vi turde gøre vores skat grøn.

- Debatten om klimaet handler meget om snubletrådene, men med dem risikerer vi at hænge fast i fortiden. Det er ikke omstillingen og forandringen vi skal være bange for, men stilstanden. Et grønt og fossilfrit Danmark er et endnu bedre Danmark end det, vi har i dag. Min udfordring er derfor en invitation til Mette Frederiksen og Jakob Ellemann om at turde at lægge vanetænkningen på hylden og i et bredt samarbejde finde en vej, hvor vi kan få bragt vores klimaforurening markant ned. Danmark skal være grønnere. Så verden kan blive grønnere. Det skylder vi vores børn og kommende generationer.