SKAL VI SPISE SAMMEN?

Morten Østergaards nyhedsbrev, 6. februar 2020

Synes du al den snak om klima har taget overhånd? Eller er du dybt bekymret for dine børns fremtid? Vil du have lov at have din bøf og flyrejse i fred? Eller tørster du efter politikere, der tør gribe til radikal klimahandling?

Så vil jeg gerne tale med dig.

Jeg har før givet folk et lift. Og overnattet på sofaen hos mennesker, der føler sig politiske hjemløse. Nu prøver jeg noget nyt. Fra i dag spørger mine radikale kolleger og jeg: ”Skal vi spise sammen?”

Ideen er enkel: Hvis vi kan spise sammen, kan vi tale sammen. Og kan vi tale sammen, kan vi også løse fælles problemer sammen. Derfor spørger jeg, om du vil dele et måltid mad og dine tanker om klimaet med mig?

Jeg tror nemlig fuldt og fast på, at klimasnakken ikke kun skal dikteres af medier og eksperter eller foregå bag lukkede døre på Christiansborg. Klimasnakken skal vi også have med hinanden. For klimaforandringerne er vor generations største udfordring. Og skal vi bremse forandringerne, er vi simpelthen nødt til at finde en fælles vej frem. Det nytter ikke, at klimakampen ender i en generationskonflikt. Vi skal handle. Men på en måde,der bringer os tættere sammen fremfor længere fra hinanden. Det, er det, der optager mig.

Hvis du har lyst til at spise sammen – og vende dette og mange andre dilemmaer – så send mig en besked her.

Jeg eller en anden radikal folketingspolitiker pakker tasken med det, vi nu har i køleskabet, tager en professionel kok under armen, hvis du sammen med din familie og venner vil dele køleskab og tanker med os. Kokken tryller vores køleskabsrester om til aftensmad, mens vi taler om, hvordan vi gør Danmark og verden grønnere.

Ses vi ved dit køkkenbord?