Digitalt landsmøde 2020

Radikale Venstres Landsmøde blev lørdag d. 19 september afholdt digitalt. Her kan du se nogle af talerne og højdepunkterne fra dagen.

Danmark på sporet - Morten Østergaards tale til Landsmødet

DANMARK PÅ SPORET!

"Jeg ved godt, at vi i det forgangne år ofte er blevet opfattet som utålmodige. Som besværlige. Ja endda som rabiate, fordi vi ønsker at handle hurtigt på den krise, videnskaben viser os, truer menneskeheden. Jeg kan ærligt sige, at vores intention i hvert eneste tilfælde har været at gøre tilværelsen mere meningsfuld for flere.

Når vi bliver utålmodige, er det fordi vores håb og drømme for fremtiden, er så store. Tænk, hvilket grønt Danmark, vi kunne skabe, hvis vi ville, fremfor at ignorere, at isen smelter og temperaturerne stiger.

Når vi bliver besværlige, er det, fordi vi ikke vil gå på kompromis med helt grundlæggende værdier.

Og når vi søger det brede samarbejde, er det fordi, det altid har været vores rolle at smøge ærmerne op og trække de store partier væk fra stilstanden og mod forandringen."

Læs talen her

Sofie Carsten Nielsens mindeord til Lone Dybkjær

"Lone var min mentor. Hun var min indpisker, min bagstopper, min sparringspartner, min irriterende forælder-ven og min kærlige, loyale støtte.

Jeg tror vi er mange, nok særligt mange kvinder i politik, der har oplevet, at når først man havde Lone på sit hold, så kunne hun nok kritisere og irettesætte, men hun var der altid for os."

Læs hele talen her

Svend Thorhauges tale til Landsmødet

"I politik er der i dag – i dette spørgsmål – ikke længere nogen forskel mellem de gamle partier, som ellers burde løfte Danmark. Bortset fra os. Bortset fra Radikale Venstre.

Og jeg ved godt, der er nogle, der synes, vi er skingre. Men når tre teenagedrenge er henvist til at sidde bagerst i en Metro og skutte sig for omverdenens blikke – mens de hvisker om, at de ikke må tale for højt, for så bringer de skam over deres hudfarve – så er det ikke os, der er skingre."

Læs hele talen her

Andre historier fra dagen:

"Overskriften på dette årti er grøn og digital. Og handler om at skabe et samfund, hvor alle føler sig hjemme og føler sig set."

EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, holdt tale ved Radikale Venstres digitale landsmøde og talte bl.a. om, hvordan vi kommer igennem corona-krisen på europæisk plan.

Klik her for at se hele talen

Varm tak, Bitten Schjødt Kjær, for din kæmpe indsats som landsnæstformand.

Du har gjort en stor forskel for et grønt, frit og stærkt Radikale Venstre.

Bitten Schjødt Kjær stopper på posten som radikal landsnæstformand. Hun kan se tilbage på tre år med fuld fart på foreningsudvikling, valgkampe og stærke relationer på tværs af landet.

Danmark på sporet

En samlet plan for
grøn, økonomisk ansvarlighed

Vi skal have Danmark på sporet efter, at corona-krisen har ramt os og hele verden. Det kræver en samlet plan, som er både grøn og økonomisk ansvarlig, så vi har sikkerhed for, at vi kan løse de store problemer foran os.

Resolutioner

Som medlem af Radikale Venstre har du masser af mulighed for at påvirke partiets politik. For eksempel til det årlige landsmøde, hvor de radikale medlemmer fremsætter og stemmer om resolutioner. En resolution er et kort politisk budskab, der gælder som landsforbundets politik de efterfølgende to år (og fra 2017 i tre år), hvis det vedtages af medlemmerne.

Se landsmøderesolutioner