Hvad er meningen - for dig?

I den kommende måned ruller Morten Østergaard sit kontor uden for Borgen og tager landet rundt for at tale med dig om:

Hvor får vi meningsløst spændt ben for den sunde fornuft og de rigtige løsninger? Hvor kan vi sammen skabe ny mening? Hvad er de vigtigste problemer, vi skal tackle først? Hvilket Danmark drømmer du om, hvis vi tør lægge vanetænkningen på hylden og forandre tingene mærkbart?

Kort sagt: Hvad er meningen – for dig?

Du kan følge med lige her på siden, hvor de nyeste samtaler bliver lagt op, og hvor du selv kan komme med et bud på, hvad meningen er for dig.

Du kan også følge med på Morten Østergaards facebook side.

Hvad er meningen?

Vi vil også
gerne høre fra dig!

Giv os din mening her

På sporet af et grønnere Danmark

Morten Østergaard er på besøg hos Dragan fra Svostrup Kro.

Kroen har været hårdt plaget af oversvømmelser fra den øgede vandstand i Gudenåen.

Vandet strømmer ind. Pengene fosser ud. Det er en dyr fornøjelse for kroens direktør, Dragan.

"Meningsløst!

Klimakrisen buldrer løs.
Gudenåen flyder igen og igen ud over sine bredder og ind over dørtærsklen på Svostrup Kro.

"Nogle uger er jeg nødt til at holde vagt døgnet rundt. Jeg har vænnet mig til, at jeg må tage én dag ad gangen," siger han.

Dragan overtog sammen med sin hustru kroen for fem år siden. De har planlagt, at de skal være der, til de går på pension. Og kan ikke forestille sig at skulle lave noget andet.

Skulle vi ikke hjælpe Dragan, os selv og alle andre, der står til at miste levebrødet pga. klimakrisen med at få gang i omstillingen til et grønnere Danmark – NU?"

"Jeg er på besøg på Risskov Gymnasium, hvor jeg taler om klima og om meningsløse regler for aarhusianske gymnasieelever. Se med "

"Hvad sker der?
Ungdommen siger det lige ud: Der skal klimahandling til. Som én sagde til mig her til morgen:
"Det er skrækkeligt, at der helt oppe på folketingsniveau sidder nogen og kalder det klimahysteri."

Vi befinder os midt i en akut klimakrise. Som vi kun har ganske få år til at bremse.
Corona-krisen løb naturligt med den politiske opmærksomhed i foråret. Nu skylder vi, at efteråret ikke bliver endnu en omgang snak uden handling. Vi hører om politi og pension. Nu må det seriøst snart være klimaets tur.

Christiansborg må finde mod og mandshjerte til at løse de største af virkelighedens problemer først. Så vi kan få sat Danmark på sporet mod en grøn fremtid.

Det gi'r mening!"

Klimamiddag på den økologiske gård Yduns Have på Samsø

Se med her fra vores sidste stop på Samsø i denne omgang. Morten Østergaard besøger den økologiske gård Yduns Have inden aftenens klimamiddag.

På sporet af et friere Danmark

"Jeg er taget til Samsø og sender live med Michael Lindebjerg, der har en æbleplantag, og Malene Lundén, der er kommunikationschef i Energiakademiet."

"Engang i mellem møder man et menneske, der inspirerer en helt vildt.
Michael er sådan et menneske.

I mere end 30 år har han levet et liv i overhalingsbanen. Som travl TV-fotograf. Men i 50 års fødselsdagsgave fik Michael en skov. På Samsø. Som han senere udviklede til en æbleplantage.

I dag har han mere end 3000 æbletræer, som han passer og plejer i pagt med naturen. Michael har skiftet bane i livet. Og det har gjort ham lykkelig.
Da corona ramte, var vi rigtigt mange, der spurgte os selv: Giver mit liv mening? Er jeg lykkelig? For den forfærdelige virus gjorde os pludselig opmærksomme på, at vi faktisk godt kan leve livet på andre måder, end vi var vant til. At vi har muligheden for at vælge andre spor end dem, vi slavisk følger i en travl hverdag.

Corona har bragt vores samfund meget skidt. Men jeg håber også, den har givet anledning til at overveje, hvordan vi indretter vores liv og samfund mere meningsfuldt. Det har den i hvert fald for mig.
For er det ikke det, som det hele handler om: At kunne leve liv fyldt af mening?"

"Hvad er meningen?

Får vi bugt med corona ved at skabe splid, splitte vores samfund og gøre enkelte befolkningsgrupper til syndebukke for en global virus? Eller ved at stå sammen om at bekæmpe sygdommen?
I krisetider er det altid de udsatte, sårbare og anderledes, der bliver ramt hårdest. Desværre er det også ofte dem, der får skylden og udskammes. Ekstreme kræfter taler om fodlænker og isolation. Andre nøjes med at pege fingre og insinuere.

Men hvor er respekten for den indsats, som faktisk er gjort af frivillige og foreninger? De fortjener da anerkendelse fremfor hån.
Det er i krisetider, vi skal stå ved vores værdier: Alle mennesker er lige meget værd. Alle syge fortjener hjælp. Og alle har et ansvar for at begrænse smittespredningen mest muligt.

Det gi'r mening!"

På sporet af et stærkere Danmark

Live med Aarhus Jazzorkester. Vi skal tale om corona og det tab, der følger med.

"Jeg havde den luksus at høre lidt live musik i formiddag, da jeg besøgte Aarhus Jazz Orchestra.

Musikerne her stamper for at komme ud og spille igen. Og hold da op hvor jeg også savner koncerterne. Kultur er fantasi. Kultur er kreativitet. Kultur er kittet, der holder os sammen som nation. Et sammenhold vi under corona har haft mere brug for end længe. Kultur er kort sagt mening.

Jeg forstår godt, hvis kulturlivet har savnet politikere, der forstår kulturens betydning for det samfund, vi var, vi er og vi skal blive. Politikere, der ikke bare holder hånden under tømreren og frisøren. Men også under spillestederne, teatrene, festivalerne, kunstnerne og backstage personalet.

Politikere, der forstår, at kultur skaber grundlag for, at folk kan leve meningsfulde liv.

Er du enig?"

"Hvornår er det slut med, at jeg skal kaldes andengenerations indvandrer?

Hvornår bliver jeg til 1. generations dansker?"

"Sådan sagde en ung fyr til mig, da jeg forleden var ude og køre S-tog. Jeg forstår ham desværre kun alt for godt. Vi har hængt fast i den samme retorik alt for længe. En retorik, der splitter. Og det er ikke dét, der er brug for.

De unge trænger til en udstrakt hånd. Ikke udskamning og straf. De skal hjælpes ind på rette spor og i uddannelse eller job.

For selvfølgelig er der problemer. Det kender Hediye til. Hun sidder i byrådet i Albertslund for Radikale Venstre. Hun er vokset op med de drenge, som fx Mette Frederiksen har talt om. Hediye fortæller, at problemerne ikke har noget med de unges etniske baggrund at gøre. Det handler om deres opvækst. For de problemer var der også, da de var 4 år, 8 år og 12 år.

Så hvorfor griber vi først ind nu?

Lad os finde løsninger, der sikrer tryghed og muligheder på den lange bane. Derfor har vi en vision om, at alle unge mellem 16 og 18 år, som bor i boligområder på ghettolisten skal i uddannelse eller arbejde. Det giver flere lige muligheder. Og vores fælles tryghed øges, når flere har noget at leve af og noget at leve for.

Det gi'r mening, ikk?"

Vi vil gerne høre fra dig!

Send os en besked om, hvad der er vigtigt for dig.

De mange input fra turen og siden her samler vi og tager med til Christiansborg for at bruge dem.

Dels i forhold til hvilke problemer, vi skal finde de rigtige løsninger på i efterårets mange forhandlinger fra finanslov til klimaplan – dels vil vi dele dem med politikerne på Borgen i et samlet format, så din mening, bekymringer og håb kan blive hørt.