GRØNT LEDERSKAB

Af Morten Østergaard den 6. januar 2020

Frygter du, hvad klimaforandringer betyder for kloden og vores børns fremtid? Så er du ikke alene. Men tør vi, kan vi gøre 2020’erne til årtiet, hvor vi vinder over klimaforandringerne. Det kræver mod, handling og nogen, der går forrest. Vi radikale er klar. For Danmark skal være grønnere. Nu.

Vi er nået langt med den grønne omstilling i Danmark. Men danskerne er et af de folkefærd i verden, der sætter det tungeste CO2-aftryk på vores klode. Hvorfor? Problemet er faktisk ret ligetil. Det er i dag alt for billigt at forurene vores klima med CO2. Det er simpelthen for billigt at leve sort. Det skal vi have gjort noget ved.

Vismændene siger det, de grønne organisationer siger det: Den skarpeste kniv, vi har i klimaskuffen, er at gentænke vores skatter og beskatte CO2. Det er banalt, men det skal være billigere at leve grønt – dyrere at leve sort. Vi skal genanvende det gode gamle miljø-princip om, at forureneren betaler. Jo mere du forurener klimaet, jo mere skal du fremover betale. Sund, grøn fornuft. Og en rigtig løsning på et virkeligt problem.

Forslaget var netop min opfordring til Venstre og Socialdemokratiet inden det radikale nytårsstævne i weekenden. Fordi det er en meget konkret og effektiv måde at få sat fart på den grønne omstilling. Og fordi jeg er frustreret over, at både Frederiksen og Ellemann hidtil har været mere optaget af alle dem, der skal friholdes fra den grønne omstilling, end af planetens fremtid.

Når vores klode er truet så grundlæggende som klimaforandringerne gør, må vi politikere simpelthen ikke gemme os bag ideologi og hensyn til kernevælgere. Vi skylder os selv, hinanden og ikke mindst kommende generationer at handle. Det er ikke omstillingen og forandringen, vi skal være bange for, men stilstanden. For stilstand bliver dyrt for alle. Socialt. Økonomisk. Foruden katastrofen for miljø og klima. Og prisen stiger time for time, hvor vi sidder med hænderne i skødet. Derfor er jeg glad for, at der både i Venstre og Socialdemokratiet er forsigtig åbenhed for at se på vores forslag. Det er en start.

Jeg er overbevist om, at vi sammen kan gøre en ende på klimaforureningen. På en retfærdig og økonomisk fornuftig måde. Vi kan gøre Danmark grønnere. Så verden kan blive grønnere. Lad os da komme i gang. For grøn betyder nu!