Færre fattige børn: Ny aftale hjælper børnefamilier på lave ydelser

3. september 2019

Børnefamilier som lever på integrationsydelse eller er berørt af kontanthjælpsloftet kan se frem til en økonomisk håndsrækning ved årsskiftet.

Det er resultatet af lange forhandlinger mellem Radikale Venstre, Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten. Tirsdag blev de fire partier enige om et midlertidigt børnetilskud, som giver børnefamilier med børn under 15 år et månedligt tilskud på mellem 700-550 per barn.

- Børn skal ikke vokse op i fattigdom. Under den sidste regering er det gået den helt forkerte vej, men nu er det heldigvis nye tider, og vi har taget fat på et opgør med de fattigdomsskabende ydelser, som har sendt børnefattigdommen i vejret, siger beskæftigelsesordfører for Radikale Venstre Samira Nawa.

Familier på integrationsydelse kan se frem til det største tilskud, fremgår det af aftalen.

- Det har været vigtigt for Radikale Venstre, at dem der har allermindst, får det største løft, fordi mad og medicin koster det samme, uanset hvilken ydelse man er på, siger Samira Nawa, som sammen med politisk ordfører Sofie Carsten Nielsen har forhandlet for Radikale Venstre.

Læs mere om aftalen her.