ALDE-samarbejdet

ALDE - The Alliance of Liberals and Democrats for Europe - samler politiske partier med fælles liberale, demokratiske idealer fra mere end 30 europæiske lande. ALDE-partiet er en international nonprofitorganisation, der har sit hjemsted i Bruxelles (Belgien).

ALDE-partiets rolle er at:

• styrke den liberale demokratiske bevægelse i EU og i hele Europa
  • bistå liberale demokratiske politikere over hele Europa for at skabe bedre netværk og definere en fælles politisk vision
  • udarbejde og vedtage et fælles manifest for valg til Europa-Parlamentet

ALDE var de første til at oprette en europæisk politisk familie i 1976, i lyset af det første valg til Europa, og oprettede ALDE som et europæisk politisk parti i 1993. ALDE-partiet udgør en stadig vigtigere forbindelse mellem borgerne og EU, der repræsenterer millioner af europæiske vælgere, og vokser løbende i størrelse og betydning.

Europæisk valgmanifest

Som en del af kampagnen til valget i Europa-Parlamentet i 2019 vedtog ALDE's medlemspartier i samarbejde med medlemspartier og partnere fra hele EU et manifest, der definerer deres prioriteter for deres politiske handling på europæisk niveau.

Læs det europæiske valgmanifest fra 2019

Radikale Venstre i Europa-Parlamentet

Det Radikale Venstre er repræsenteret i Europa-Parlamentet af to medlemmer. Morten Helveg Petersen og Karen Melchior.

Læs mere om Radikale repræsentanter i EU-Parlamentet

Individuelt medlemskab af ALDE-partiet

Ønsker du som medlem af Radikale Venstre, også at blive involveret på europæisk niveau, kan du blive medlem af ALDE-partiet.

Læs mere om ALDE medlemskab

Læs mere om ALDE her: