FREMAD

ET GRØNNERE, FRIERE OG STÆRKERE DANMARK

Danmark er et fantastisk land

Tænk bare på alt det, vi har skabt sammen: Gratis uddannelse til alle. Grøn omstilling i verdensklasse. Et trygt og fleksibelt arbejdsmarked. Et velfærdssamfund hele ver­den kigger til.

Sådan er det ikke bare blevet. Sådan har vi kæmpet os til, at det skulle være. Sammen. Det er vi stolte af.

Derfor står vi fast på de værdier, der har bragt os til, hvor vi er i dag. De har vist sig leve- og mod­stands­­dygtige over årtier. Ja sågar århundreder. Så de er helt sikkert også stærke nok til at bringe os videre. Fremad. Mod et grønnere, friere og stærkere Danmark.

Når andre sælger ud af værdierne for at komme tættere på magten, står vi fast.

De værdier, som altid har været vores ledestjerne og også fremad vil være vores kompas er:

Vi tror på frihed

Vi tror på, at alle mennesker er lige meget værd og fortjener friheden til at leve, som de vil. Derfor siger vi fra, når Christiansborg vil bestemme, hvad tøj vi må gå i, hvor vi må bo, og bevidst lader dob­bel­t­straf og børnefattigdom ramme særlige befolkningsgrupper. Vi siger også fra, når politikere former vores skole, hospitaler og ældrepleje i det billede, at vi alle er – og skal være – ens. Vores frihed, er både friheden fra tvang – men også friheden til forskellighed.

Vi tror på lige muligheder

Vi tror på, at alle skal have mulighed for at gøre deres drømme til virkelighed. Børns baggrund må aldrig afgøre deres fremtid. Derfor siger vi fra, når Christiansborg isolerer flygt­nin­gebørn på centre i en tilværelse, som er uværdig for både dem og os. Når børn fra bestemte boligområder tvinges gennem stopprøver i børnehaveklassen. Og når der spares på uddannelse i he­le landet, så vores mulig­he­der bliver afhængige af, hvor vi bor. Vi tror på, at vi skal give muligheder til flere. I hele landet. Gennem hele livet.

Vi tror på fremtiden

Vi tror på, at i morgen kan blive bedre end i går. Hvis vi vil. Derfor siger vi fra, når alvorlige udfordringer som klimaforandringerne ikke bliver taget alvorligt. Når frygten fortrænger ambitionerne og dermed reducerer politik til et spørgsmål om at passe på det, vi har. Vi er ikke blevet et fantastisk land ved at stå stille, men ved til enhver tid at række ud efter mulighederne for at gøre fremskridt til glæde for de mange og ikke kun de få. Tør vi, kan vi skabe et grønnere, friere, stærkere Danmark.

Men mange er med rette bekymrede for, hvor verden er på vej hen.

For, om vi kan få kontrol med de mange, der flygter fra krig, nød og naturkatastrofer. For, om vi kan holde fast ved vores måde at leve sammen under pres fra terror, manglende integration og ekstremisme.

For, om vi kan forhindre klimaforandringer i at ødelægge kloden for vores børn. For, om vi også om 10 år har et af verdens bedste velfærdssamfund.

De grundlæggende spørgsmål skylder vi svar på. Og dem giver vi her.

For en forandringsbevægelse som vores er det naturligt at starte med, hvordan vi vil bringe Danmark fremad med uddannelse, grøn omstilling og udvikling. Så her begynder vi. Herefter giver vi svar på, hvordan vi skaber ægte tryghed med fremtidens velfærd, som giver lige muligheder og frihed til forskellighed. For at modvirke splittelsen og bevare tilliden til hinanden, giver vi svar på, hvordan vi lever sammen – ligestillet uanset køn, baggrund eller religion.

Vi kan ikke alene, og vi er ikke alene. Danmarks fremtid afgøres i høj grad af, hvordan vi løser de problemer, vi kun kan løse sammen med andre, som naturligvis har sit eget afsnit. Til sidst svarer vi på, hvordan vi vil lede Dan­mark fremad på en måde, der kan gøre os fortjent til befolkningens tillid.

Vores svar på disse fem spørgsmål er essensen af, hvorfor vi mener, at Danmark har brug for en ny retning. Hvorfor vi kæmper for et grønnere, friere og stærkere Danmark. Og hvordan vi konkret vil skabe det.

VIDERE

Kontakt webmaster@radikale.dk